Luister naar

Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker

Nieuws
De regels voor een fiets van de zaak worden minder ingewikkeld. Zo hoopt staatssecretaris Menno Snel van Financiën meer forenzen op de fiets te krijgen.
Rebecca van de Kar
dinsdag 20 maart 2018 om 21:01
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker anp / Jeroen Jumelet

Den Haag

Wat zijn de huidige regels?

Veel mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een auto is dat overzichtelijk: de Belastingdienst telt een vast bedrag bij het salaris op en heft daarover belasting. Voor een fiets is dit niet zo. Werknemers die de fiets van de zaak ook privé willen gebruiken, moeten precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor woon-werkverkeer fietsen en hoeveel voor andere doeleinden. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets – afgetrokken. Het bedrag dat onder de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 1 januari 2020 gaan mensen ook voor hun fiets van de zaak een vaste bijtelling betalen. Zo willen de staatssecretarissen Menno Snel en Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meer mensen motiveren de fiets te nemen. De huidige regels leveren veel gereken en gedoe op. ‘Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk’, stelt Bovag. Volgens de branche weerhoudt dit veel mensen ervan een fiets van de zaak te gebruiken. Bovag schat dat er zo’n 10.000 werknemers op een leasefiets rijden terwijl ruim 700.000 mensen een auto van de zaak gebruiken.

Hoe hoog wordt de bijtelling?

Dat is nog onduidelijk. Daarover gaat Snel in gesprek met zes organisaties: ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zij zetten vooralsnog in op het tarief dat ook geldt voor elektrische leaseauto’s: 4 procent.

Waarom stimuleert het kabinet fietsen naar het werk?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files, aldus Snel. Toch pakken nu nog veel mensen de auto naar het werk. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer. ‘Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets, helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen.’ Het kabinet stimuleert fietsforenzen op diverse manieren. Zo wordt ook een bedrag van 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten. Ook wordt samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer werknemers op de fiets te krijgen.

Wat levert het op?

De belangenorganisaties hebben berekend dat een fiscaalvriendelijker fietsregime jaarlijks 50 miljoen euro oplevert. Fietsen verlaagt de CO2-uitstoot, leidt tot minder kosten aan gezondheidszorg en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Bovendien levert fietsen een bijdrage aan een betere doorstroming op de weg.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het 'Cruiseschip' in Groningen, het kantoorgebouw waar de Dienst Uitvoering Onderwijs is gevestigd.

Wiskundige Jurriaan Parie: 'Niet het algoritme is de boeman, maar de manier waarop mensen het gebruiken'

Weer pakte een algoritme voor fraudebestrijding discriminerend uit. Toch denkt directeur Jurriaan Parie van Algorithm Audit dat een waardevrije toepassing ervan mogelijk is. ‘

Op een parkeerplaats aan de Parallelweg in het Noord-Brabantse Goirle werden dit jaar twee bakwagens met drugsafval gedumpt.

Productie harddrugs teistert Zeeland-West-Brabant: 'Vertrouwen in de overheid is niet groot'

Regioburgemeester Theo Weterings wil namens de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant meer politiecapaciteit om de drugscriminaliteit aan te pakken. ‘De wijkagenten moeten terug in de haarvaten van de samenleving.’

Schiphol, februari 1988. Adoptieouders komen terug van Zuid-Korea, waar ze hun kinderen hebben opgehaald.

Van roze wolk tot realistische kijk: dit is de geschiedenis van adoptie in Nederland

Adoptie bestaat al eeuwen, maar in Nederland werd het pas in 1956 wettelijk vastgelegd. Deze week werd interlandelijke adoptie acuut weer stopgezet. Wat is onze geschiedenis met adoptie?

Bovenbouwers van het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam mogen in de pauze en op hun afdeling van de school wel hun mobiele telefoon gebruiken.

Smartphoneverbod scholen: meer gezelligheid, minder pestgedrag, maar veel praktische problemen

Meer gezelligheid, minder pestgedrag, maar ook veel praktische problemen. Dat zijn enkele voorzichtige conclusies van het eerste Nederlandse onderzoek naar de effecten van het smartphoneverbod op school.

Minister Weerwind (Rechtsbescherming) kondigde aan dat nieuwe buitenlandse adoptieprocedures per direct niet meer kunnen worden gestart.

Belangenorganisaties fel over besluit minister om adopties stop te zetten. 'Dit is een moreel failliet'

Een nieuwe procedure starten om een kind uit het buitenland te adopteren: het mag niet meer. Bij organisaties die ouders en geadopteerden steunen, overheerst verdriet. ‘Dit is een afbrokkeling van naastenliefde’.

De straten in Buitenpost stonden maandag onder water na extreme regen en hagelbuien.

Hoe voorkom je dat je huis onderloopt bij heftig weer? 'Ik had alle ramen nog openstaan'

Straten die onderlopen en rioolwater dat via de wc naar boven komt door hevige regenval. Het gebeurde de afgelopen weken op verschillende plekken in ons land. Hoe kunnen we het hoofd boven water houden bij overlast?