Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
-
KIJK. Uitvinder bouwt vliegende paraplu: “Tijd aangebroken waarin we het niet zelf moeten dragen”
De paraplu is een eeuwenoude uitvinding waar doorheen de jaren amper aan gesleuteld is. De jonge uitvinder van het YouTube-kanaal ‘I Build Stuff’ wil daar dringend verandering in brengen. “Het is 2024, ik vind dat er een tijd is aangebroken waarin we onze paraplu niet zouden moeten vasthouden”, vertelt hij in zijn YouTube-video. En daaruit wordt het idee geboren om een vliegende regenbeschermer uit te vinden. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
-
Nieuwste iPads getest: het scherm is verbluffend en slimme pen voelt als echte pen
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
Je kan dan nog de knapste smartphone of duurste laptop hebben: zonder batterij zijn die niet meer dan een zinloze hoop metaal en plastic. Je hebt er dus alle belang bij goed zorg te dragen voor je accu. Wil je niet om de haverklap op zoek moeten naar een oplaadkabel? Independer.be deelt vijf cruciale tips waarmee je de levensduur van je batterijen maximaliseert. -
Amerikaanse tiktokkers bezorgd over impact dreigende ban in VS
Amerikaanse tiktokkers maken zich zorgen om de dreigende ban van socialemediaplatform TikTok in de Verenigde Staten. Volgens hen gaat de Amerikaanse regering eraan voorbij dat zo’n ban hun dagelijkse broodwinning in gevaar brengt. -
3
Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos