19 december 2018 om 03:00
Luister naar

Basisinkomen, denk erover voordat het te laat is

Het basisinkomen op de agenda zetten – dat lijkt wel heel tegenstrijdig in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Toch is dat wat de FNV doet met een onderzoek dat zij dit jaar heeft laten uitvoeren naar de ontwikkeling van de arbeidsmarkt in de afgelopen vijftig jaar. De studie laat de trends zien en wat deze zeggen over arbeid in de toekomst.

De gedachte aan een basisinkomen komt vooral op in tijden dat er grote werkloosheid is. Of wanneer het vooruitzicht is dat de hoeveelheid werk door technologische ontwikkelingen op den duur enorm gaat afnemen – volgens sommige visionairs wel met de helft.

Binnen de FNV is het basisinkomen de laatste twee jaar weer een item geworden vanuit de vraag hoe werk, inkomen en kapitaal eerlijk kunnen worden verdeeld. Zo eerlijk is die verdeling namelijk niet. Er komen steeds meer kleine en slechtbetaalde banen. Volwaardig werk is voor miljoenen Nederlanders niet weggelegd. De FNV voelt dat als belangenbehartiger van de werkende klasse aan den lijve.

Een basisinkomen is een gegarandeerd inkomen voor alle volwassen burgers, zonder dat er een verplichting is tot betaalde arbeid. Een heel ander systeem dan we nu kennen. Sollicitatieplicht en nuttig werk doen als uitkeringstrekker horen er in het huidige stelsel helemaal bij. Dit veronderstelt wel dat er in principe voldoende werk is voor iedereen. Of dat voor vandaag of in de toekomst een reële optie is, daarover gaat nu de discussie, in ieder geval binnen de FNV.

vrijetijdssamenleving

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was het basisinkomen ook al stevig onderwerp van gesprek, niet alleen binnen de vakbeweging. Door twee oliecrises kort na elkaar was de werkloosheid torenhoog opgelopen. En perspectief op structureel herstel was er niet direct. Daardoor kwam de gedachte op dat aan betaalde arbeid minder belang moest worden gehecht. Je kunt binnen de maatschappij immers ook op een andere manier nuttig bezig zijn. In de jaren zestig – de tijd van de eerste maanlanding en alle optimisme over de mogelijkheden van de techniek daar omheen – popte zelfs het idee op van een vrijetijdssamenleving. Het meeste mensenwerk zou door robots en andere automaten worden overgenomen, inclusief het huishouden.

Binnen de vakorganisaties was het idee van een basisinkomen lang geen gemeengoed. Voor velen bleef betaalde arbeid als basis voor een zelfstandig bestaan – gebouwd op een behoorlijk inkomen en zinvol werk – een onopgeefbaar perspectief. Vanuit het adagium: ‘Ik werk, dus ik ben’. De vrees bestond ook dat een basisinkomen het hele stelsel van sociale zekerheid onderuit zou halen. Weg loondoorbetaling bij ziekte, of een uitkering van 70 procent bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, liefst nog met een aanvulling van de werkgever. Een basisinkomen kan immers nooit veel meer zijn dan een minimumuitkering. Anders wordt het onbetaalbaar. Bovendien is het voor veel mensen een onverdraaglijke gedachte dat hele volksstammen in hun luie stoel kunnen blijven zitten.

gedachteoefening

Volgens de onderzoekers van de FNV, arbeidsmarktdeskundigen Paul de Beer en Wieteke Conen, is er geen objectief wetenschappelijk antwoord mogelijk op de vraag of er goede redenen zijn om een basisinkomen in te voeren. Uiteindelijk gaat het om een politieke vraag: hoe wil je de maatschappij inrichten?

Vanuit economisch gezichtspunt valt er op dit moment geen ja of nee op te zeggen. In de economie wisselen goede en kwade jaren elkaar af. Dan praat je over wat in vaktaal de conjunctuur heet. Maar er zijn ook structurele factoren, zoals de technologische ontwikkeling en verschuivende machtsverhoudingen op de arbeidsmarkt, waarbij het ‘kapitaal’ (vooral de grotere, kapitaalkrachtige bedrijven) het steeds meer wint van ‘arbeid’ (de werkende klasse, die al minder goed georganiseerd is in vakorganisaties). Of dit een blijvende trend is, zal moeten blijken.

In ieder geval kan het geen kwaad om over het basisinkomen na te denken, al is het maar als gedachteoefening voor andere tijden, voordat ze ons overkomen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.