Belga

Waarom datingapps onder druk staan (maar toch niet meteen zullen verdwijnen)

Verschillende grote datingapps boeten in aan populariteit. Slechte algoritmes, dure abonnementen en desinteresse bij de jeugd zijn deel van de oorzaak. “Jongeren bereiken blijft voor de apps een grote uitdaging.”

De hoogdagen van de bekende datingapps lijken stilaan verleden tijd, of toch volgens cijfers waar het Nederlandse Financiële Dagblad (FD) over schrijft. 

Volgens onderzoek van data.ia naar Bumble, de datingapp waarop vrouwen het gesprek beginnen, zitten gebruikers steeds minder lang op de app. En Match Group, het moederbedrijf van Tinder, maakte dan weer bekend dat het aantal betalende gebruikers het afgelopen jaar onder de 10 miljoen zakte.

Onderzoeker Lara Hallam (UAntwerpen en AP Hogeschool) vertelt waarom datingapps onder druk staan:

Een deel van het probleem is dat de apps inzetten op premiumabonnementen, terwijl de meeste gebruikers daar niet voor willen betalen. Het gevolg: minder inkomsten, maar ook een minder aantrekkelijke versie van de gratis variant. Want als die tegenvalt, zo is de redenering, zijn gebruikers sneller geneigd om de stap te zetten naar een abonnement. 

Onderzoeker Lara Hallam (UAntwerpen en AP Hogeschool), auteur van ‘Online Dating: The Good, the Bad and the Ugly’, ziet nog een andere reden voor de terugval.

“Het idee achter de apps is dubbel”, vertelt ze in De Wereld Vandaag op Radio 1. “Het hele opzet ervan is om mensen met elkaar in contact te brengen. Maar eens dat gelukt is en mensen een lief hebben gevonden, haken ze ook af. Voor het verdienmodel van de apps is dat problematisch.”

Impact coronacrisis

“Daarnaast is het ook gewoon een trend dat mensen liever offline daten”, zegt Hallam. 

“Toen we de coronacrisis zijn ingegaan, moesten mensen die wilden daten dat noodgedwongen online doen. Eens dat voorbij was, was iedereen het ook wel echt beu om alles online te doen. We zagen toen duidelijk een trend dat mensen daarvan wilden afstappen om elkaar opnieuw fysiek te ontmoeten.”

Nood aan vernieuwing

Om als datingapp vandaag relevant te blijven, helpt het volgens Hallam om te vernieuwen en in te spelen op nieuwe noden. 

Breeze, een Rotterdamse app die gebruikers aanmoedigt om meteen een fysieke date in te plannen, is wat dat betreft een goed voorbeeld, zegt ze. “Zij halen het onlinedaten offline. Bij een match faciliteren ze de eerste date, die ook plaatsvindt in hun eigen cafés, waar iedereen ook op de hoogte is van de situatie.”

Gen Z

Het einde van de datingapps is hoe dan ook nog niet voor meteen, denkt ze. “Dat kan ik me niet inbeelden. Al blijft het wel een grote uitdaging om jongeren te bereiken.”

Dat blijkt ook uit onderzoek van Statista: terwijl maar 26 procent van Gen Z'ers er gebruik van maakt, ligt dat percentage bij millenials met 61 procent meer dan dubbel zo hoog.

“Jongeren gaan nog veel meer op café en maken vaak deel uit van een vriendenkring waarin nog meer mensen single zijn”, besluit Hallam. “Ze hebben gewoon meer mogelijkheden om offline een partner te ontmoeten.”

Meest gelezen