De ‘10 Year Challenge’ onschuldig en grappig? Volgens technologie-experte is er toch meer aan de hand
FacebookPopulair op sociale media tegenwoordig: de ‘10 Year Challenge’, een spelletje waarbij het de bedoeling is om een foto van tien jaar geleden naast een recente versie van uzelf te posten. Heel wat beroemdheden sprongen al in de dans en het resultaat ziet er meestal komisch uit. Maar is het principe ook zo onschuldig als het lijkt? Technologie-experte Kate O’Neill wenst toch een belangrijke kanttekening te plaatsen. Misschien is die amusante uitdaging net de ideale manier voor de Zuckerbergs van deze wereld om de technologie rond gezichtsherkenning bij te schaven. En u wil toch liever niet dat pakweg een verzekeringsmaatschappij zou weten dat u sneller veroudert dan voorzien?
Met een tweet stemde O’Neill heel wat van haar volgers tot nadenken. “Tien jaar geleden zou ik hier waarschijnlijk aan meegedaan hebben. Nu vraag ik me vooral af hoe die gegevens gebruikt kunnen worden om algoritmes rond gezichtsherkenning verder uit te bouwen”, klinkt het.
“Het is zeker niet mijn bedoeling om deze ‘challenge’ als gevaarlijk te bestempelen”, benadrukt ze. “Maar het kan nooit kwaad om even stil te staan bij wat we allemaal delen.”
De allereerste profielfoto
“Op mijn tweet kreeg ik vaak de reactie dat Facebook die foto’s toch al in haar bezit heeft. Dat klopt natuurlijk. En er zijn ook al varianten op het thema geweest, vier jaar geleden deelden mensen bijvoorbeeld massaal de eerste profielfoto die ze op het netwerk gebruikt hadden.”
“Maar denk even mee: stel dat je een algoritme rond gezichtsherkenning wil bouwen en je zou bijvoorbeeld willen weten hoe iemand er na x-aantal tijd zal uitzien. Dan wil je om te beginnen héél veel foto’s van gezichten verzamelen. En dan helpt het ook als je weet hoe iemand er na pakweg tien jaar uitziet.”
Niet chronologisch
“Je kan natuurlijk in Facebook zelf beginnen graven en kijken naar de EXIF-data (gegevens over de foto zelf; nvdr) of de datum waarop het plaatje gepost werd. Maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Gebruikers zetten die foto’s bijvoorbeeld niet noodzakelijk in chronologische volgorde online. En soms nemen ze ook gewoon de afbeelding van hun overleden hondje of een cartoon als profielfoto. Hoe handig zou het dan niet zijn als je over materiaal beschikt met daarbij alle info netjes op een rij? Kijk naar die ‘10 Year Challenge’ : meestal schrijven we er ook nog bij waar en in welke omstandigheden die oude foto genomen werd.”
Eerste posts meest betrouwbaar
“Sommigen merkten ook op dat er tussen al die gegevens heel wat onbruikbare rommel zit. Maar dataonderzoekers weten daar tegenwoordig wel raad mee. Als een hashtag viraal gaat, zijn de eerste posts altijd de meest betrouwbare. Pas na een tijdje beginnen ook de grappenmakers zich te mengen. De technologie staat intussen ook ver genoeg om er probleemloos gezichten uit te pikken. Als iemand toont hoe zijn kat er tien jaar geleden uitzag (zoals een vriend van mij deed) wordt die foto er probleemloos uitgefilterd.”
Vermiste kinderen
“Is het een slechte zaak als Facebook die foto’s zou gebruiken om het algoritme voor gezichtsherkenning op punt te zetten? Niet noodzakelijk, er kunnen zeker ook goede dingen mee gedaan worden. De technologie kan bijvoorbeeld helpen om vermiste kinderen terug te vinden. In vier dagen tijd werden op die manier bijna drieduizend zaken in New Delhi (India) opgelost.”
“Maar wat als die informatie in handen zou vallen van een verzekeringsmaatschappij? Wie sneller dan normaal veroudert, loopt dan het risico om meer te moeten betalen. In het ergste geval zal die persoon de verzekering misschien zelfs op zijn/haar buik moeten schrijven.”
Respect
“Is het een kwalijke zaak als u nu zelf meegedaan heeft aan deze hype? Ach nee, tuurlijk niet. Maar we moeten ons wel bewuster worden van de gevolgen als we al die gegevens delen. Vergeet niet dat de mens de grootste databron is voor bijna alle technologische evolutie. Wij zijn de link tussen de fysieke en de digitale wereld. Bedrijven gebruiken onze gegevens om zelf slimmer en winstgevender te worden.”
“We mogen eisen van die bedrijven dat ze respectvol omgaan met onze data. Maar tegelijk moeten we ook zelf het nodige respect opbrengen voor onze eigen gegevens.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
Apple bekijkt of het een aantal nieuwe wearables kan ontwikkelen. Volgens het Amerikaanse persagentschap ‘Bloomberg’ gaat het onder meer om een fitnessring, een slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798). -
4
Samsung toont slimme Galaxy Ring die gezondheidsgegevens verzamelt: lancering “later dit jaar”
Het Zuid-Koreaanse Samsung bereidt de lancering voor van de Galaxy Ring, een geconnecteerde ring die gezondheidsgegevens verzamelt van de drager. Het apparaat zou later dit jaar op de markt moeten komen. -
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Muziek
Geen Taylor Swift of The Weeknd meer: grootste platenfirma van de wereld trekt muziek terug van TikTok
Universal Music Group (UMG), ‘s werelds grootste platenfirma, trekt al zijn muziek terug van het sociale netwerk TikTok. De onderhandelingen met het Chinese bedrijf, over de vergoeding van de artiesten en de auteursrechten, zijn mislukt. In een open brief beschuldigt Universal TikTok ervan “een bedrijf te proberen bouwen gebaseerd op muziek, zonder een eerlijke prijs voor de muziek te willen betalen”. -
3
GETEST. Met nieuwe Samsung S24 kun je telefoneren in andere taal: hoe goed werkt dat?
Een andere taal kunnen spreken zonder uren en uren cursussen te volgen: het is een droom van velen. Techneuten proberen al jarenlang dat probleem op te lossen, maar Samsung heeft met de nieuwe Galaxy S24-reeks een stap vooruit gezet. Een tafeltje in een Madrileens restaurant boeken zonder een woord Spaans te kunnen? We konden het vorige week een eerste keer kort uittesten. -
Independer
Wat doe je met je oude simkaart? En wat is een eSIM? De vijf meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIbn Marouf
Jan Standaert
Chantal Claes
Hans Schoen
Peter Buyck