23 maart 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Hier geen Baudet-volgers, maar eerder Klaver-theedrinkers

Op de dag dat veel Nederlanders de toekomst van hun provincie en de samenleving blind toevertrouwden aan een romantische charlatan als Baudet, had ik de hele dag een vergadering in De Veldkeuken, een theehuis op landgoed Amelisweerd. Alles wat je daar krijgt is biologisch verantwoord: de koffie, het water, het brood en het beleg. Een prachtige pleisterplaats tijdens je wandeling langs de Kromme Rijn. En het leuke is dat je daar geen Baudet-volgers tegenkomt. Eerder Klaver-theedrinkers. Op enig moment ontsnapte ik even aan de ellendige stoeltjes op de mooie zolder van het theehuis op zoek naar koffie. Daarbij passeerde ik zo’n presentatietafel waar allerlei kleine ondernemers hun waar mogen aanprijzen. Meestal zijn het folders voor tentoonstellingen en kunstgaleries. Hier niet. Bezoekers van De Veldkeuken zijn blijkbaar niet erg gelukkig. In ieder geval niet met zichzelf. Want de folders gingen over therapie, coaching en leren ontspannen met zen en yoga. In de gauwigheid pakte ik elf folders mee. Ze hebben teksten als ‘ontwikkel zelfcompassie’ en leer ‘te voelen wat je echt wilt’, ‘je meer verbonden te voelen met je zelf en de wereld om je heen’, ‘je te oefenen in het aandacht hebben voor je adem, je lichaam, voor wat er zich voordoet in je zelf, zonder daar een oordeel over te vellen’ of ‘leren er te zijn’.

je herkent jezelf niet meer

Je kunt er lacherig over doen. Maar dat is Baudetachtig en goedkoop. Bovendien, door coaching ben ik overtuigd geraakt van de waarde van het luisteren naar je lichaam en weten wat je voelt. Waar het mij om gaat, is dat al die aangeprezen zoektochten naar je diepste zelf wijzen op het feit dat veel mensen zichzelf kwijt zijn. Nieuw is dat overigens niet. In de sociologie heet het ‘vervreemding’. Het jezelf niet meer herkennen in wat je doet of zegt. Niet meer weten wie je bent. In de maatschappijkritiek van Marx was het een centraal thema. Arbeiders zouden onder invloed van techniek, arbeidsdeling en financiële uitbuiting zichzelf eerder ervaren als onderdeel van een machine dan als mens met een wil, gevoel en een doel. Vervreemding is in de sociologie nog steeds een hot item. De wereld is zo complex geworden en zo veel dingen in het dagelijks leven worden bepaald door anonieme internationale krachten, dat je het gevoel krijgt nergens meer iets van te begrijpen of ook maar ergens grip op te hebben. En opeens zie je jezelf dingen doen, kopen of zeggen die je niet zelf bedacht hebt, maar die je hebt gezien op YouTube. Wij zijn overprikkeld. Voor je het weet, stem je Baudet. De wereld als een magisch circus, dus dan ook maar een clown.

God is hier niet ver weg

In de folders van die therapeuten valt op dat ze weinig opzienbarends doen. Het volstaat om te wandelen, stil te zijn, jezelf aan te raken of aangeraakt te worden. Opvallend is het gebruik van het woord ruimte: de ruimte in jezelf ervaren en in de ruimte staan. Zo typeren zij ook hun eigen rol. Als coach bied ik je de ruimte om jezelf te hervinden. Verder valt het mystieke taalregister op: je leert je weer te verbinden met je diepste zelf, maar ook met de aarde, de wereld om je heen, het zijn.

God is hier niet ver weg. Ik realiseerde mij dat pas echt toen ik in Utrecht de boekhandel ‘De wijze kater’ binnen liep. Wierook walmde mij tegemoet toen ik de deur opendeed. Verder kasten vol met boeken over yoga, zijns-mystiek en alternatieve geneeswijzen. Niemand vaccineert hier zijn kinderen, dacht ik nog. Toen viel mijn oog op twee kasten met christelijke mystici: Thérèse van Lisieux, Eckhart en Augustinus.

Onderweg naar huis realiseerde ik mij welke schatten ik in mijn opvoeding mee heb gekregen. Voor al die momenten van stil zijn voor God, voor het bezingen van zijn naam op de ademhaling van de gemeente, voor het in de ruimte gesteld worden door de cadans van het kerkelijk jaar, de liturgie en Gods leefregels.

Het maakt ook duidelijk wat wij als kerk nu moeten doen. Meewandelen, niet oordelen en brood en wijn aanreiken bij wijze van aanraking. Zoiets deed Jezus ook.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.