'Pech voor klagers pechhulp'

Nieuws
Wie klachten heeft over de pechhulpverlening van de ANWB dreigt tussen wal en schip te vallen.
anp
zaterdag 23 maart 2019 om 03:00

Den Haag

Volgens klachteninstituut Kifid en de Consumentenbond is er daarom een extra onafhankelijke geschilleninstantie nodig in Nederland. De ANWB erkent zelf ook dat er wat moet gebeuren.

Normaal kan een consument voor klachten naar Kifid stappen, maar die mag volgens zijn reglementen ­commentaar op de manier waarop reparaties worden uitgevoerd niet behandelen.

Een automobilist die vond dat de ­reparatie van zijn auto veel te lang duurde – wat voor hem allerlei extra kosten betekende – kon daardoor niet worden geholpen.

Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie van Kifid, geeft toe dat er iets niet klopt. ‘Dit lijkt een ongewenst hiaat in de alternatieve geschiloplossing voor consumenten, en vraagt wat mij betreft om een consumentvriendelijke oplossing, waarover ik met de ANWB in gesprek ga.’

naar de rechter

‘Een zeer ongewenste situatie’, vindt ook de Consumentenbond.

‘Op deze manier worden consumenten die een probleem hebben met hun pechhulpverzekeraar gedwongen om naar de rechter te stappen. Dat is een veel te hoge drempel, want zo’n procedure is tijdrovend en duur. Dat moet anders kunnen.’ De bond oppert ook dat Kifid wellicht zijn voorwaarden kan aanpassen.

Volgens de ANWB is het nodig dat partijen met elkaar in gesprek gaan. De huidige situatie betekent immers dat de Wegenwacht niet meer alle klachten waar de eigen klachtenafdeling niet uitkomt, zomaar kan doorverwijzen naar de geschillencommissie van Kifid.

Een zegsman wijst erop dat het probleem waarschijnlijk in meer sectoren speelt. Ook klachten over de uitvoering van een begrafenis door een uitvaartverzekering zouden volgens hem nu niet behandeld kunnen worden. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.