Het verkoopvolume van Unilever is voor het tweede kwartaal op rij toegenomen. In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht het bedrijf 2,2 procent meer producten.
De omzet steeg met 4,4 procent tot 15 miljard euro. Dat is na correctie voor de verkoop van bedrijfsonderdelen en wisselkoersen.
Unilever verkocht 5,6 procent meer schoonheidsproducten, 1,4 procent meer verzorgingsproducten en 4,3 procent meer huishoudmiddelen, zoals zeep. Bij de afdelingen voor voedingsmiddelen en ijsjes daalt het aantal verkochte producten nog.
Topman wil vaart maken met nieuwe plannen
Wereldwijd gaat het dus steeds beter met de verkopen van Unilever. Eerder bezuinigden consumenten nog op merkproducten van het bedrijf. Maar in Europa, en met name Nederland en Duitsland, blijven de verkopen dalen.
Volgens de vorig jaar aangetreden topman Hein Schumacher heeft Unilever de opleving mede te danken aan enkele sterke merken zoals Dove, Knorr, Rexona en Sunsilk. De Nederlander benadrukte in het kwartaalbericht vaart te maken met zijn plannen om de prestaties van Unilever te verbeteren.
Daaronder valt onder meer de kort geleden aangekondigde reorganisatie. Unilever gaat 7.500 banen schrappen. Ook splitst het bedrijf de ijsjesdivisie af, met merken als Ola en Ben & Jerry's. Dat gebeurt na matige prestaties in de afgelopen jaren.