Direct naar artikelinhoud
Interview

Topman Deliveroo: "Wij willen onze koeriers nog beter beschermen"

Mathieu de Lophem, Deliveroo.Beeld Eric de Mildt

Deliveroo biedt zijn zelfstandige rijders een gratis ongevallenverzekering aan. Daarmee wil het de idee de wereld uithelpen dat het zijn koeriers uitbuit uit winstbejag. "Wij willen onze koeriers nog beter beschermen," zegt Mathieu de Lophem, die verantwoordelijk is voor Deliveroo Benelux, "maar niet ten koste van flexibiliteit."

Vorige maand vloeide er heel wat inkt over de beslissing van Deliveroo om zijn contract met coöperatieve SMart op te zeggen. Dankzij die samenwerking waren de fietskoeriers in loondienst, genoten ze sociale bescherming en waren ze verzekerd. 

Maar vanaf 1 februari zijn alle koeriers zelfstandigen en worden ze per opdracht betaald. 

Een beslissing waar onder anderen minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zijn bedenkingen bij had. Hij gaf de inspectie van de RSZ en van het Toezicht op de Sociale Wetten de opdracht om de nieuwe arbeidsregeling bij Deliveroo tegen het licht te houden. 

Is deze aankondiging een manier om imagoschade die Deliveroo opliep op te poetsen?

Mathieu de Lophem: "Neen, we werken hier al maanden aan. Wij zijn ervan overtuigd dat flexibiliteit en zekerheid niet tegen elkaar moeten worden afgewogen. Ze kunnen perfect naast elkaar bestaan. Wij hebben met verschillende verzekeringen gesproken en zijn uiteindelijk in zee gegaan met de Belgische start-up Qover. Wij hebben samen met hen een formule uitgedacht die op maat is van onze koeriers."

'Koeriers zijn tot 75 procent van het loon verzekerd wanneer zij niet kunnen werken na een ongeval. Maar ook tandheelkundige zorg wordt verzekerd. Dat kun je in geen enkele basisverzekering krijgen'
Mathieu de Lophem

De timing is wel opvallend. Deliveroo is hier ondertussen langer dan twee jaar.

"Er was in de markt nog geen ongevallenverzekering voorhanden die aan onze noden voldeed. Dankzij de samenwerking met Qover is een koerier verzekerd zodra die is ingelogd met de Deliveroo-app. Koeriers zijn onder andere tot 75 procent van het gemiddelde wekelijkse loon verzekerd wanneer zij niet kunnen werken na een ongeval tijdens het werk. En dat gedurende 26 weken. Maar ook tandheelkundige zorg wordt tot 2.000 euro verzekerd. Dat kun je in geen enkele basisverzekering krijgen, terwijl dat bij koeriers een effectief risico is. We willen onze koeriers zo veel mogelijk beschermen."

Waarom hebt u het contract met de coöperatieve SMart dan opgezegd?

"Vooraleer we het contract met SMart opzegden, hebben we het model dat we vandaag gebruiken uitvoerig getest in verschillende landen. Daaruit bleek dat koeriers meer konden verdienen, tot 17 euro per uur. Ze kunnen ook beter kiezen wanneer ze willen werken. Zodra je tijd hebt om te fietsen, log je in en zie je waar er veel orders zijn. Je kunt ook meteen uitloggen als je wilt. Koeriers zijn volledig vrij."

Nochtans heeft een aantal koeriers geprotesteerd tegen die beslissing. Niet iedereen ruilt graag zekerheid in voor flexibiliteit.

"Dat heeft te maken met onze communicatie. Deliveroo is een nieuw bedrijf met een nieuwe manier van werken. Dat brengt veel vragen met zich mee. Maar zodra wij onze koeriers informeren hoe alles precies werkt, zien ze enkel opportuniteiten."

Kunt u verzekeren dat die koeriers omwille van die betaling per levering geen gekke dingen zullen doen in het verkeer?

(Resoluut) "Ja, het algoritme dat koeriers aanstuurt, houdt geen rekening met snelheid. Je wordt niet beloond als je snel fietst. We geven koeriers ook nooit een richtuur waarop ze moeten leveren. Tot slot hameren we er bij iedereen op dat ze de verkeersregels respecteren. Het algoritme herberekent binnen een aantal seconden de locatie van elke koerier. Zo probeert het de orders zo perfect mogelijk onder de koeriers te verdelen. We zien dat het netwerkeffect daar een belangrijke rol in speelt. Hoe meer koeriers er rijden, hoe minder afstand ze moeten afleggen, hoe meer de koeriers verdienen."

Mathieu de Lophem, Deliveroo, Belgium / © Eric de Mildt. All rights reserved.Beeld Eric de Mildt

De RSZ besloot deze week dat de taxi-app Uber een werkgever is. De app bepaalt de prijs, er is geen onderhandelingsmarge voor chauffeur of klant. Bij Deliveroo is dat ook zo. Binnenkort komt de sociale inspectie bij u op bezoek. Vrees u niet dezelfde redenering?

"Wij zullen alles uitklaren. De platformeconomie past niet in de huidige wetgeving. Wij staan open om met iedereen over oplossingen te praten. Van Voka, over het kabinet-Peeters, tot sociale partners."

U zat in de ontwerpfase over de erkenning van deelplatformen al aan tafel met minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) en financiënminister Johan Van Overtveldt (N-VA). Zo kunnen mensen die werken voor een deelplatform 6.000 euro per jaar verdienen zonder daarvoor belast te worden. Toch vraagt u geen erkenning aan. Waarom niet?

"Wij willen er zeker van zijn dat die regelgeving onze koeriers ten goede komt. We zijn altijd voorzichtig om zomaar mee te stappen in nieuwe regels."

'Wij staan open om met iedereen over oplossingen te praten. Van Voka, over het kabinet-Peeters, tot sociale partners'
Mathieu de Lophem

6000 euro verdienen zonder belastingen betalen. Dat is toch een cadeau voor uw koeriers?

"Dat klopt, maar er liggen nog een aantal vragen van ons bij het ministerie van Financiën. Zodra die zijn uitgeklaard, zullen we onze aanvraag indienen."

Wat voor vragen?

"Dat is vertrouwelijk. Maar het gaat natuurlijk over de statuten van onze rijders en hoe de toekomst van platformeconomie er in België zal uitzien."

Bent u voorstander van de derde weg, zoals Voka? Een nieuw statuut dat zweeft tussen werknemer en zelfstandige?

"Ik ben niet op zoek naar een statuut, ik ben op zoek naar resultaat. Deze verzekering zal mensen helpen inzien dat wij het goed voorhebben met onze koeriers. Wij willen nog een stuk verder gaan, maar dat staat de huidige wetgeving niet toe."

'Ik ben niet op zoek naar een statuut, ik ben op zoek naar resultaat. Deze verzekering zal mensen helpen inzien dat wij het goed voorhebben met onze koeriers'
Mathieu de Lophem