Igor Omilaev op Unsplash.com

Beleggen in tijdperk van artificiële intelligentie: "Opgepast voor bedrijven die doen alsof ze met AI werken"

Er zijn bedrijven die aan 'AI-washing' doen. In dat geval beweren ze dat ze AI of artificiële intelligentie toepassen om meer omzet of winst te maken, maar dat is niet waar. Dat kan beleggers misleiden. "Ga niet zomaar af op de hype van AI", waarschuwt Chris Sugira bij 'WinWin'. 

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Deze week gaat er extra aandacht naar digitale inclusie, met extra lange afleveringen van 'WinWin', Iedereen Digihelper, van 9 tot 12 uur op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be

Chris Sugira definieert AI als volgt: "Het is een slim computersysteem dat gebruikmaakt van veel data om zo nieuwe of betere resultaten te behalen." Zo weten Spotify of Netflix bijvoorbeeld, perfect welke series of muziek je verkiest. Veel mensen gebruiken AI ondertussen ook al vaak bij in hun job. 

Meesurfen op de AI-golf

De technologie is dus alomtegenwoordig en dat hebben bedrijven natuurlijk ook begrepen. Heel wat fabrikanten zetten er dan ook fel op in.

Helaas beweren ook heel wat bedrijven dat ze intensief gebruik maken van artificiële intelligentie, terwijl dat in werkelijkheid amper of zelfs helemaal niet het geval is. Die valse beweringen noemen we "AI-washing". Die bedrijven willen interesse wekken voor hun activiteiten door mee te surfen op de AI-golf.

Verschillende bedrijven zien het licht en passen plots AI toe om zo meer winst te maken

Chris Sugira, analist Belfius Asset Management en Team 'WinWin'

Een bedrijf dat een chatbot implementeert bij de klantendienst, past artificiële intelligentie toe. Maar dat wil niet zeggen dat dat bedrijf zich dan ook meteen op de beurs kan positioneren als een AI-bedrijf. Ondernemingen die dat wel doen, doen aan AI-washing.

"Verschillende bedrijven zien het licht en passen plots AI toe om zo meer winst te genereren, maar ze vergeten dat het geen 1-op-1-relatie is", legt financieel expert Chris Sugira uit.

"Technologiebedrijven zoals Microsoft of NVIDIA, die computerchips maken, doen niet aan AI-washing. Microsoft rolt nu ook een AI-hulpsysteem uit voor hun office-pakket en genereert daarmee ook omzet uit AI-activiteiten", verduidelijkt Sugira. "Het is dus belangrijk dat je goed weet of het bedrijf waarin je wil investeren aan AI-washing doet of niet. Want anders neem je een onnodig risico op de beurs.

Beleggen: hoe doe je dat nu weer slim?

De belangrijkste tip die Sugira wil meegeven, is: "Informeer je goed. Maak je huiswerk. Ga naar je bank en vraag daar naar advies en informatie." Je kan investeren door individuele aandelen te kopen of te investeren in een fonds of ETF, Exchange Traded Fund.

Een fonds is een verzameling van bijvoorbeeld aandelen en obligaties. Een ETF is ook een fonds, maar volgt een bepaalde koers, bijvoorbeeld die van de Bel-20, de aandelenindex met Belgische bedrijven.

"Een ETF kan je vergelijken met de witte variant van een gewoon fonds bij de bank. In een abstracter voorbeeld is Nutella of Kwatta het fonds van de bank en de choco van het huismerk is de ETF."

Doordat een fonds of ETF een verzameling is van verschillende aandelen en obligaties, spreid je het risico op de beurs. "Dat is ook meteen het grote voordeel", vindt Sugira. "Je legt je eieren in verschillende mandjes en dat is een goed idee."

5 tips om slim te beleggen

  1. Beleg met geld dat je kan missen.
  2. Neem geen onnodig risico.
  3. Kijk wat de doelstelling is van het bedrijf waarin je wil investeren. Wat willen ze bereiken?
  4. Bij een ETF kan je best nagaan of ze in Ierland gedomicilieerd zijn, want dan moet je minder belastingen betalen. Check ook of de ETF groot genoeg is en dat de kosten niet te hoog zijn.
  5. Als je individuele aandelen koopt, maak je best goed je huiswerk door je te informeren. Ook belangrijk is dat je je niet laat vangen door hypes en trends. 

Meest gelezen