fast fashion

Europa legt Chinese modemerk Shein strengere regels op

© reuters

De Europese Commissie heeft de Chinese online modewinkel Shein toegevoegd aan de lijst van ‘zeer grote onlineplatforms’. Hij moet daardoor aan striktere regels voldoen, zo heeft de Europese Commissie vrijdag aangekondigd.

Shein, een van de symbolen van goedkope mode, is het drieëntwintigste platform op de lijst van ‘zeer grote onlineplatforms en zoekmachines’, naast onder meer X (het vroegere Twitter), Tiktok, Google en Facebook. Die lijst kadert in de Digital Services Act (DSA), de regelgeving rond digitale diensten.

Door de opname op de lijst moet Shein zich tegen eind augustus schikken naar de strengere regels. Het gaat onder andere om “de verplichting om specifieke maatregelen te nemen om online gebruikers, inclusief minderjarigen, te beschermen”, meldt de Europese Commissie in een persbericht. Die maatregelen moeten bijvoorbeeld de verkoop van namaakgoederen of onveilige producten verhinderen, en er moeten leeftijdsregels ingesteld worden. De regulator moet ook toegang krijgen tot de algoritmes.

Shein, specialist van de ‘fast fashion’, verkoopt zijn producten alleen online en vooral bij jongeren die erg actief zijn op sociale media. De webshop claimt 108 miljoen gebruikers per maand te hebben in de Europese Unie, veel meer dan de drempel van 45 miljoen maandelijkse gebruikers die de Europese Unie hanteert voor de lijst van ‘zeer grote onlineplatforms’. (blg)