Populaire koopzondagen worden allicht uitgebreid

De winkelzondagen overtuigen steeds meer shoppers uit binnen- en buitenland om de Scheldestad te bezoeken. Onderzoekers hielden een bevraging bij 2.000 Belgen en bijna 2.500 Nederlanders, Duitsers en Fransen. Zeven op de tien gaf aan fan te zijn van winkelen op zondag. Ruim de helft wil dat meer dan een keer per maand kunnen doen. Er is ook veel vraag naar ruimere openingsuren, zowel ’s avonds tijdens de week als ’s ochtends tijdens de winkelzondagen. “We gaan bekijken of er een draagvlak is”, zegt Koen Kennis (N-VA), schepen van Middenstand. “Het zijn de handelaars, die de deuren van hun winkel moeten openen. Wij gaan dat als stad niet opleggen.” De voorbije campagnes om de winkelzondagen te promoten hebben hun nut bewezen, want de bekendheid is sterk gestegen, vooral bij onze noorderburen. “We blijven campagnevoeren met de nieuwe slagzin: Je weet waar je begint, maar niet waar je eindigt”, zegt Kennis. Wie in Antwerpen komt shoppen, verplaatst zich vooral met de auto (50,5%). 34% komt met de trein en 21% met bus of tram. “We combineren onze campagnes dan ook vaak met Slim naar Antwerpen.” Ook de handelaars evalueren de koopzondagen als positief. “Er was de vrees dat de verkoop van zaterdag zou worden verspreid over twee dagen”, zegt Nico Volceryck Antwerps regiodirecteur van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). “Vandaag merken we dat die zondag een grote plus is.”

jas
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER