Luister naar

Opinie: Ongelovige Thomas peutert met Pasen ook in zwart gat M87

Nieuws
Hans Valkenburg publicist
vrijdag 19 april 2019 om 03:00
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610)
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610) wikioo

Onlangs bezocht ik de tentoonstelling ‘Caravaggio en Europa’ in het Centraal Museum in Utrecht. Een indrukwekkende verzameling werken rondom de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder (1571-1610) en de door hem geïnspireerde Utrechtse Caravagisten. Allen meesters in het clair-obscur: het contrasterende, betoverende spel tussen licht en donker. Vooral het doek ‘De ongelovige Thomas’, waarop de twijfelaar onderzoekend in een van de kruiswonden van Christus zit te peuteren, is prachtig. Het is zo naturalistisch geschilderd dat je het bijna zelf voelt, die nieuwsgierige vinger.

Thomas kon niet geloven dat Jezus opgestaan was na die vreselijke kruisdood en wilde hem eerst zelf aanraken, voelen, om dat opstandingswonder te geloven. Hij ging niet af op wat anderen hem vertelden en schortte zijn oordeel op tot zijn eigen proef het wonder kon bevestigen. Dat maakt Thomas een heus kind van onze tijd. Hij gaat af op het rationele, proefondervindelijke. Liefst de eigen vaststelling, want ook al bevestigen betrouwbare bronnen het, het zou zomaar fake-nieuws kunnen zijn.

Best bijzonder, want het religieuze wereldbeeld domineerde in die tijd. Verschijnselen als ziekte en tegenslag, maar ook genezing en voorspoed, dus ook dood en opstanding werden destijds aan een god of goden toebedeeld. Het voor ons vertrouwde rationele wereldbeeld, dat verschijnselen wetenschappelijk, proefondervindelijk, probeert te verklaren, kwam pas veel later op met de filosoof René Descartes (1596-1650). ‘Ik denk dus ik besta’, stelde de denker, een uitspraak die niet uitmunt in religiositeit. De socioloog Max Weber (1864-1920) beschreef twee eeuwen later deze menselijke evolutie – van het eerst magisch, vervolgens religieus en tenslotte rationeel verklaren van de wereld – als de ‘onttovering van de wereld’. Het mythische verdween en maakte plaats voor de ratio. Net als bij de ontwikkeling van een kind.

En zo konden wij als onttoverde rationalisten in 2019 vorige week met zijn allen dankzij hoogstaande wetenschap naar een haast magische clair-obscurfoto van een zwart gat in sterrenstelsel M87 kijken. Mooi. Ze bestaan dus! De natuurwetenschap heeft zichzelf met al haar kennis en kunde tot het punt gebracht waar al die kennis en kunde opgeheven wordt, aldus een kwaliteitskrant. Want een zwart gat tart al onze kennis en ons voorstellingsvermogen en verslindt deze vervolgens op raadselachtige, onverklaarbare wijze.

Wonderlijk: wetenschap onttovert ons en brengt ons tot ongekende hoogten, om ons vervolgens zo vlak voor Pasen bij het volstrekte mysterie van een foto van een zwart gat weer vertwijfeld achter te laten met zeer existentiële vragen. Hoeveel weten we eigenlijk? Wat kunnen we eigenlijk met zekerheid op- of afschrijven?

In dit relativerende licht van ons rationele begrijpen verdient het afgeschreven lijdensverhaal van Pasen onze serieuze aandacht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ambassadeur Modi Ephraim van Israël in Den Haag.

Ambassadeur Israël: 'Internationaal Strafhof is een nieuw slachtoffer van 7 oktober'

De ambassadeur van Israël in Nederland vindt dat de aanklager van het Internationaal Strafhof een obscene gelijkwaardigheid tussen Israël en Hamas schetst. 'Dit is partijdig en er worden feiten verdoezeld.'

Kobalt wordt gewonnen in Congo is onmisbaar voor batterijen en accu’s voor mobiele telefoons en andere apparaten

Europese Unie kan het leven van Congolese kinderen op drie manieren verbeteren

In de Democratische Republiek Congo werken kinderen onder weerzinwekkende arbeidsomstandigheden in kobaltmijnen. Onze consumptie houdt dat in stand. Martine Wursten zegt hoe het anders kan.

Belastingaftrek giften stimuleert solidariteit en levert de samenleving heel veel op

De nieuwe coalitie is van plan de giftenaftrek fors te beperken. Dit kan de overheid weleens geld gaan kosten, schrijft Mark Treurniet, assistant professor bij de faculteit economie en bedrijfskunde in Groningen.

Het geeft te denken dat veel universitaire medewerkers zich uitspreken tegen een inhoudelijke en publieke stellingname door hun universiteit.

Moeten universiteiten zich richten op waarheidsvinding in plaats van opinie? Dat is een vals ideaal

De slappe reacties van universiteiten bij de Gaza-protesten waren volgens Frank Hartmann niet alleen onhandig, maar ze roepen ook de vraag op of ze wel van betekenis kúnnen zijn.

Zijn we ons er wel voldoende van bewust dat God, soms buiten de kerk om, werkt in harten van kinderen en jongeren: in dat van een nichtje, een leerling, de fysio of de vriend van je zoon?

Je denkt dat ze afhaken bij de kerk, maar let op wat de Geest in jongeren aan het doen is

Terwijl je je afvraagt hoe we kinderen en jongeren kunnen leren geloven, raakt Gods Geest hen aan, zo ontdekt Corina Nagel. Complete vriendengroepen gaan intensief met de Bijbel en het geloof aan de slag.

Verkiezingsborden voor de Europese verkiezingen. Het bord rechtsonder is van JA21.

Ook de PVV weet het nu: normaal doen is een stuk ingewikkelder dan bijzonder zijn

Het is voor de PVV ingewikkelder om een normale partij in een kabinet te zijn dan een bijzondere aan de zijlijn. Wat gaat er gebeuren? Het kan volgens Frank van den Heuvel drie kanten op.