Luister naar

Opinie: Ongelovige Thomas peutert met Pasen ook in zwart gat M87

Nieuws
Hans Valkenburg publicist
vrijdag 19 april 2019 om 03:00
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610)
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610) wikioo

Onlangs bezocht ik de tentoonstelling ‘Caravaggio en Europa’ in het Centraal Museum in Utrecht. Een indrukwekkende verzameling werken rondom de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder (1571-1610) en de door hem geïnspireerde Utrechtse Caravagisten. Allen meesters in het clair-obscur: het contrasterende, betoverende spel tussen licht en donker. Vooral het doek ‘De ongelovige Thomas’, waarop de twijfelaar onderzoekend in een van de kruiswonden van Christus zit te peuteren, is prachtig. Het is zo naturalistisch geschilderd dat je het bijna zelf voelt, die nieuwsgierige vinger.

Thomas kon niet geloven dat Jezus opgestaan was na die vreselijke kruisdood en wilde hem eerst zelf aanraken, voelen, om dat opstandingswonder te geloven. Hij ging niet af op wat anderen hem vertelden en schortte zijn oordeel op tot zijn eigen proef het wonder kon bevestigen. Dat maakt Thomas een heus kind van onze tijd. Hij gaat af op het rationele, proefondervindelijke. Liefst de eigen vaststelling, want ook al bevestigen betrouwbare bronnen het, het zou zomaar fake-nieuws kunnen zijn.

Best bijzonder, want het religieuze wereldbeeld domineerde in die tijd. Verschijnselen als ziekte en tegenslag, maar ook genezing en voorspoed, dus ook dood en opstanding werden destijds aan een god of goden toebedeeld. Het voor ons vertrouwde rationele wereldbeeld, dat verschijnselen wetenschappelijk, proefondervindelijk, probeert te verklaren, kwam pas veel later op met de filosoof René Descartes (1596-1650). ‘Ik denk dus ik besta’, stelde de denker, een uitspraak die niet uitmunt in religiositeit. De socioloog Max Weber (1864-1920) beschreef twee eeuwen later deze menselijke evolutie – van het eerst magisch, vervolgens religieus en tenslotte rationeel verklaren van de wereld – als de ‘onttovering van de wereld’. Het mythische verdween en maakte plaats voor de ratio. Net als bij de ontwikkeling van een kind.

En zo konden wij als onttoverde rationalisten in 2019 vorige week met zijn allen dankzij hoogstaande wetenschap naar een haast magische clair-obscurfoto van een zwart gat in sterrenstelsel M87 kijken. Mooi. Ze bestaan dus! De natuurwetenschap heeft zichzelf met al haar kennis en kunde tot het punt gebracht waar al die kennis en kunde opgeheven wordt, aldus een kwaliteitskrant. Want een zwart gat tart al onze kennis en ons voorstellingsvermogen en verslindt deze vervolgens op raadselachtige, onverklaarbare wijze.

Wonderlijk: wetenschap onttovert ons en brengt ons tot ongekende hoogten, om ons vervolgens zo vlak voor Pasen bij het volstrekte mysterie van een foto van een zwart gat weer vertwijfeld achter te laten met zeer existentiële vragen. Hoeveel weten we eigenlijk? Wat kunnen we eigenlijk met zekerheid op- of afschrijven?

In dit relativerende licht van ons rationele begrijpen verdient het afgeschreven lijdensverhaal van Pasen onze serieuze aandacht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Wie studenten de les wil lezen, moet eerst ontsnappen aan eigen zwart-witdenken

Door te insinueren dat demonstranten niets geven om het lot van de gijzelaars, wordt volgens Rozemarijn van 't Einde en Remco van Mulligen meegegaan in het zwart-witdenken waarvan het ND-commentaar studenten beticht.

Op 20 december 2019 bevestigde de Hoge Raad dat de Staat verplicht is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Urgenda-directeur Marjan Minnesma (rechts) wordt door haar dochter omhelsd vanwege de uitspraak.

Rechter op de stoel van de politiek? Hoe de macht in Nederland evenwichtig verdeeld wordt

Belangenorganisaties dwingen via de rechter af dat de overheid haar beleid wijzigt. Deugt dat wel? En pleit de SGP terecht voor onderzoek vanwege deze gang van zaken? Oud-rechter Verheij geeft antwoord.

'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.

Arbeidsmigranten vallen buiten onze vangnetten van empathie, en hebben weinig verdedigers. Ze worden gezien als economische noodzaak.

Wij, die van jongs af leerden voor onszelf op te komen, weten niet hoe het is arbeidsmigrant te zijn

Er worden in ons land massaal mensen uitgebuit: arbeidsmigranten. We voelen ons vaak weinig met hen verbonden. Schrijfster Anna Looije: 'Maar elke daad van goedheid voor deze kwetsbare groep wordt door God gezien.'