© atv

Kiez en Scum Studios lanceren interactief verkiezingsplatform voor jongeren: “Alles wat je moet weten voor je in het stemhokje kruipt”

Antwerpen -

Met het online platform Kiez maken zeven studenten van de AP Hogeschool jongeren al ruim een jaar wegwijs in het reilen en zeilen van de politiek. Om de één miljoen jongeren die op 9 juni voor het eerst moeten gaan stemmen helemaal goed voor te bereiden, lanceren ze samen met Scum Studios het interactief verkiezingsplatform Kiez.nu.

Elien Van Wynsberghe

Hoe werkt de Belgische politiek nu eigenlijk? Hoe ziet het stemproces er praktisch uit? Wanneer stem je voor wat en hoe zit dat in elkaar? Wat is links en wat rechts? Waarom is stemmen zo belangrijk? En wat gebeurt er wanneer alle stemmen geteld zijn? Het zijn maar enkele vragen die het interactief verkiezingsplatform Kiez.nu probeert te beantwoorden.

“Het afgelopen jaar hebben we onder meer alle partijvoorzitters aan het woord gelaten, net als de jongste kandidaten die opkomen met de komende verkiezingen”, vertellen twintigers Nelle Van der Herten, Joline Delen, Maya Mentens, Thiemen Seeuws en Marie Duvivier van Kiez. Op Instagram telt Kiez intussen bijna 4.000 volgers, op TikTok zijn dat er zo’n 2.500.

“We brengen politieke content voor en door jongeren.” Wat begon als een schoolopdracht, is vandaag uitgegroeid tot een waardevol platform dat jongeren bij de hand neemt richting het stemhokje. Dat doen ze in samenwerking met Gazet van Antwerpen. “Daar zijn we best trots op.”

Niet zwart-wit

“De afgelopen periode maakten we content op basis van debatten die we bijwoonden en met input en vragen die we kregen van jongeren”, vertellen de studenten. “Want er is veel onwetendheid.”

Zelf zaten ze ook met heel wat vragen. “Daar probeerden we antwoorden op te vinden. Ook wij moeten dit jaar voor het eerst gaan stemmen. Wij zijn dus onze eigen doelgroep.”

Nelle Van der Herten, Maya Mentens, Thiemen Seeuws, Marie Duvivier en Joline Delen van Kiez en Midge Sinnaeve en Adrian Wojda van Scum Studios.© Kris Hossey

En dat bleek voor de zeven al een leerrijk proces. “Door zo veel met politiek bezig te zijn, veranderden we zelf al honderd keer van mening over allerlei thema’s. Als je onderwerpen beter begrijpt, leer je dat veel zaken niet zwart-wit zijn. Elke partij heeft wel standpunten waar je je in kunt vinden. Dankzij Kiez werden we bovendien gedwongen om te luisteren naar politici waar we anders misschien niet naar zouden luisteren.”

Politiek in game-vorm

Vandaag is het precies een maand voor de verkiezingen van 9 juni. En voor wie een gebalde bundeling wil van alle content die Kiez de afgelopen maanden publiceerde, is er nu ook het interactieve verkiezingsplatform Kiez.nu: een website die aandoet als een videogame. Hiervoor werkten de studenten samen met Scum Studios, de Borgerhoutse vzw die culturele en audiovisuele projecten opzet met jongeren.

“Kiez.nu is een visuele handleiding voor de verkiezingen op maat van jongeren.” En dat met dank aan Midge Sinnaeve (38) van Scum Studios en stagiair Adrian Wojda (25). “We merken dat veel jongeren, zeker jongeren die hun roots elders hebben, soms moeilijk mee te krijgen zijn als het over politiek gaat. We stelden ons de vraag: als iedereen moet gaan stemmen, hoe krijgen we hen dan het best geïnformeerd?”, zegt Sinnaeve. “Een platform dat lijkt op een videogame leek ons het beste middel. En met Kiez ontstond de ideale samenwerking.”

“Ik ontwikkelde het platform vanuit mijn eigen perspectief”, vertelt Adrian. “Ik was zelf niet erg geïnformeerd over de politiek en dat was in dit geval zowel een voor- als een nadeel. Met Kiez.nu kunnen jongeren in hun eigen tempo meer info vergaren en zich op een interactieve manier voorbereiden op 9 juni.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners