© Ward Bosmans

Oldtimers palmen Grote Markt in

In Mechelen vond gisteren, woensdag, de vijftiende editie plaats van de Maneblusser Classic. Meer dan honderd oldtimers, waarvan sommigen bijna een eeuw oud, namen deel aan de rally. Op de Grote Markt vergaapten de voorbijgangers zich aan enkele opmerkelijke modellen uit vervlogen tijden.

wabo

Voor de vijftiende editie van deze jaarlijkse rally voor oldtimers vroegen de organisatoren van de Mechelse Autoklub (MAK) aan de deelnemers om een outfit aan te trekken die overeenstemde met de leeftijd van hun wagen. De Grote Markt leek dan ook op een prentkaart uit de vorige eeuw.

Organisator Werner Pessendorfer zette voor de gelegenheid letterlijk zijn hoge hoed op. “De deelnemers komen uit heel België. Ze doen zowel in de voormiddag als in de namiddag een toeristische rondrit van 50 kilometer in de ruime omgeving van Mechelen. ’s Morgens bieden we hen een ontbijt aan op het stadhuis, tegen de middag komen de wagens terug naar de Grote Markt en ’s avonds is er een korte prijsuitreiking op het stadhuis. We hebben een limiet van 120 wagens, meer kunnen er niet op de Grote Markt. Er komen heel wat vooroorlogse oldtimers aan de start, maar de oudste wagen die zich inschreef dateert uit 1922. Vaak staan deze waardevolle auto’s gewoon ergens in een garage als onderdeel van een collectie. Gelukkig zijn er nog voldoende mensen die deze oldtimers op de weg houden.”

De stad Mechelen speelde trouwens een niet onbelangrijke rol in de Belgische auto-industrie. Zo werd de allereerste auto in België gemaakt in Mechelen. Vincke Malines was de eerste autofabrikant van ons land. In 1894 werd, in een werkplaats voor treinen, de eerste auto gebouwd. Ook Triumph en British Leyland hadden een autofabriek in Mechelen en tot in de jaren 70 assembleerden Saab en Mercedes wagens in de Dijlestad.

84 jaar oud

Een van de pronkstukken die deelnam aan de Maneblusser Classic was de Bentley 3.5 van de Leuvense verzekeringsmakelaar Rigo Meys (59). “Ik heb deze wagen een jaar geleden gekocht in Nederland. Hij dateert uit 1934 en is dus 84 jaar oud. Ondanks de gevorderde leeftijd rijdt hij heel zacht. Natuurlijk kan je dat niet vergelijken met de wagens zoals die vandaag gebouwd worden, maar het is en blijft een prachtig staaltje van vooroorlogse techniek.” Rigo, die nog een aantal andere oldtimers in zijn bezit heeft, nam gisteren zijn familie mee voor de uitstap naar Mechelen. “Uiteraard hebben we veel bekijks onderweg. Ik heb bovendien het dak eraf gehaald zodat we kunnen genieten van het mooie weer.”