Genua in beeld: een stad likt haar wonden
Terwijl het uitzichtloze puin ruimen verder gaat in Genua, is het nog altijd wachten op een eerste publieke reactie van Gilberto Benetton. Als die er al komt.
Atlantia, het moederbedrijf achter de Italiaanse beheerder van de Morandi-brug, reageerde als onderneming wel al. Met een verwijt aan de Italiaanse regering, dat die zich al heeft uitgesproken over de schuldvraag zonder het verdere onderzoek naar de oorzaak af te wachten.
De Benettons bezitten via een Luxemburgse holding 30 procent van de aandelen van Atlantia. Het is met ruim 5.000 kilometer autosnelweg Europa’s grootste private wegbeheerder.
Geld voor onderhoud aan de brug was er in ieder geval. In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de winst van Atlantia een half miljard euro. De Italiaanse autosnelwegen leverden het concern vorig jaar een omzet op van bijna 4 miljard euro.
Touwtrekken
Mocht Atlantia verantwoordelijk zijn voor het drama, dan lijken de nabestaanden van de slachtoffers in Genua weinig redenen te hebben om te hopen op een vlotte afwikkeling van een mogelijke schadevergoeding. De familie Benetton was weinig toeschietelijk toen textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh in 2013 instortte – met 1.134 doden tot gevolg. Het modehuis was een van de grootste opdrachtgevers van de fabriek waar de arbeiders hun werk deden in slechte omstandigheden en tegen een minimale beloning. Pas na lang touwtrekken besloot Benetton ongeveer 1 miljoen euro te storten in een steunfonds voor de nabestaanden, een kleine 1.000 euro per slachtoffer.
Lees ook
Geselecteerd door de redactie