‘Stralend rijk’ of ‘single moderne vrouw’: virale infografiek analyseert sociale status aan de hand van je handtas

© Unsplash

Kies jij voor een handtas van Louis Vuitton, Chanel of Delvaux? Volgens een virale infografiek van Stylish onthult je tassenkeuze meteen ook je sociale status. Chanel straalt ‘boss lady’ uit, Dior ademt ‘elegante, rijke schoonheid’, terwijl Louis Vuitton voor ‘kantoormedewerkers’ zou zijn. Onnodig te zeggen dat het beeld wat stof doet opwaaien.

Camille Van Puymbroeck

De Facebook-pagina Stylish deelde eerder deze maand een infografiek, waarbij bekende handtassenmerken gelinkt worden aan de sociale status van de drager. Hoewel de post weinig om het lijf had, doet het beeld sindsdien massaal de ronde op sociale media.

De makers van de infografiek hebben het over negen verschillende merken. Hermès zou gelijkstaan aan ‘stinkend rijk’, Chanel aan ‘boss lady’ en Dior aan ‘elegante, rijke schoonheid’. Die top drie wordt gevolgd door Gucci ‘stralend rijk’, Celine ‘tweede generatie rijk’ en Bulgari ‘single moderne vrouw’. Onderaan de lijst bengelen Delvaux (ideaal voor toezichthouders), Louis Vuitton (voor kantoormedewerkers) en MCM (voor studenten).

In de commentaren onder de publicatie wordt meteen duidelijk dat niet iedereen zich kan vinden in die rangschikking. Heel wat mensen stellen dat de gemiddelde kantoormedewerker zich geen echte Louis Vuitton kan veroorloven, met prijzen die starten rond de 1.000 euro per handtas.

Ook ontbreekt het in de lijst volgens commentatoren aan tassen van goedkopere merken of high street-winkels. Heel wat mensen vragen zich dan ook af wat hun tas over hun sociale status onthult.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Meer nieuws

Lees meer