De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen jaren vaker bedrijven aangepakt vanwege onduidelijke of te mooie duurzaamheidsclaims. Zo moest Albert Heijn eerder deze maand de claim "duurzaamste supermarkt" verwijderen.
In maart moest Booking iconen met groene blaadjes weghalen. Verder moest PLUS eind vorig jaar al het woord "klimaatneutraal" schrappen.
Eneco stelde in reclame-uitingen dat klanten samen met het energiebedrijf sneller toewerken naar klimaatneutraliteit. Het bedrijf meldt nu dat het die claim verwijdert op aandringen van de ACM.
Toch is Eneco het niet echt met de toezichthouder eens. "Wij hebben de overtuiging die claim helder en binnen de regels van de ACM te hebben gecommuniceerd", zegt bestuurslid Selina Thurer van Eneco.
'Vage claims lastig voor consument'
De ACM denkt daar anders over. Die vindt dat de claim van Eneco niet past bij de vuistregels die de toezichthouder heeft voor zulke uitingen. ACM-bestuurder Renske Fikkers noemt klimaatneutraliteit een algemene en vage term.
"Een valkuil bij het formuleren van duurzaamheidsambities is het gebruik van algemene, vage termen zoals klimaatneutraal, CO2-neutraal of duurzaam. Vage claims maken het lastiger om de ambities van verschillende bedrijven met elkaar te vergelijken", zegt Fikkers.
Bedrijven moeten met hun teksten over duurzaamheid concreter zijn en duidelijk maken wat ze echt gaan doen, vindt de ACM. "We dagen bedrijven uit zo concreet mogelijk te informeren over hun duurzaamheidsambities."