Drones repareren gaten in het wegdek
Drones gaan in de nabije toekomst gaten in het wegdek repareren. De apparaten zijn nu al in staat om automatisch schade aan de weg te detecteren met behulp van camera's en het probleem op te lossen met een soort 3D-printer.
'Signaleren en volsmeren', dat is vrij vertaald de naam van het project van de Universiteit van Leeds, waarbij gaten in de weg in een vroegtijdig stadium automatisch worden aangepakt door slimme drones. Deze kunnen autonoom functioneren en hoeven dus niet op afstand worden bestuurd.
De aanpak van de drones is fundamenteel anders dan bij conventionele wegenbouw. Tot dusverre komen de bevoegde autoriteiten alleen opdagen wanneer de kuilen een probleem vormen. In de koudere helft van het jaar wordt daarbij vaak koud asfalt gebruikt, dat vaak schadelijke stoffen bevat. Drones kunnen deze zwarte smurrie in de nabije toekomst overbodig maken.
"Ze zien nu al de kleinste gaten in het wegdek en vullen ze op voordat ze een echt probleem worden", vertelt Raul Fuentes van de Universiteit van Leeds. De vliegende robots zijn volgens hem goedkoper en verstoren de verkeersstroom niet of nauwelijks. "Er zijn al succesvolle proefvluchten gemaakt, maar de drones zelf hebben nog niet het productiestadium bereikt", aldus Fuentes. De apparaten van de Universiteit van Leeds gaan ook kapotte straatlantaarns in kaart brengen en pijpleidingen controleren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Bamps
Daniel Bamps
emiel wouters
Lisette Theunis
Serge Godfroid