18 juni 2018 om 03:00
Luister naar

Vraag iemand niet Jood-zijn te verzwijgen

Kun je het je voorstellen? Voor een plezierig etentje nodigen enkele kerkleden die onder asielzoekers actief zijn, een aantal Syrische vluchtelingen uit. Een van de gastvrouwen is van Joodse afkomst. De andere kerkleden vragen haar vriendelijk daarover die bewuste avond maar even te zwijgen. Het moet namelijk wel gezellig blijven, zeker nu er in verband met Jeruzalem en Gaza extra spanning in het Midden-Oosten is gekomen.

Theorie? Uit de lucht gegrepen? Onlangs stond er een wat mij betreft nogal schokkende bijdrage in Die Zeit over antisemitisme onder Syrische vluchtelingen. Schokkend, ook al kon iedereen vermoeden dat er problemen zouden ontstaan door de instroom van zo veel Arabische asielzoekers die door onderwijs en religie anti-Joods zijn voorgesorteerd. ‘Ik heb op school geleerd dat Hitler een held is’, zegt een Syrische vluchteling tegen de Joodse Alexandra in Die Zeit. ‘Ik leerde dat Joden varkens zijn.’ En vraagt een Syriër suggestief: ‘Hoe wil Duitsland ons dwingen de Joden niet te haten?’

nieuw thuis

Ik weet dat de kwestie gevoelig ligt. Ik herinner me een uitzending van Pauw uit het najaar van 2015. Daarin werd rabbijn Yanki Jacobs onder vuur genomen toen hij bezorgd bleek over de komst van zo veel Syriërs vlak in de buurt van Joodse Amsterdammers. Natuurlijk wil je niet geïdentificeerd worden met de PVV. Mede daarom is het kennelijk nodig eerst stevig te benadrukken wat in feite vanzelfsprekend is: je gunt Syriërs die in eigen land verschrikkelijk hebben geleden, dat ze hier een nieuw thuis vinden. En je bedenkt dat de eerste zorg van Syrische vluchtelingen de situatie in eigen land is en niet de Joden. Maar vervolgens hoef je je kop niet in het zand te steken.

Misschien werpt iemand tegen dat de aversie van Syriërs, van wie er in Nederland meer dan 65.000 zijn en er sinds het begin van de burgeroorlog 700.000 naar Duitsland vluchtten, eerder antizionistisch dan antisemitisch is. Natuurlijk bestaat er verschil. Antizionisme is het verzet tegen de Joodse identiteit van de staat Israël, terwijl antisemitisme gericht is tegen het wereldwijd verspreide Joodse volk als zodanig.

Maar antizionisme kan zomaar antisemitisme worden. Dat gebeurt als in principe elk volk zelfbeschikkingsrecht wordt gegund, behalve het Joodse. Of als ten nadele van Israël voortdurend met twee maten gemeten wordt. Of ook als Joden waar ook ter wereld de dupe worden van kritiek op de staat Israël. Of wanneer de Holocaust ontkend wordt. De bijdrage in Die Zeit, maar ook bredere onderzoeken tonen aan dat antisemitisme onder Syrische, Iraakse en Afghaanse vluchtelingen wijdverbreid is.

foute suggestie

Wat te doen? Natuurlijk gebeurt er al iets. Bij inburgeringslessen wordt geleerd wat belangrijke kenmerken van de Nederlandse samenleving zijn. Daar horen racisme, homohaat en antisemitisme absoluut niet bij. Is dat voldoende? Zou een bezoek aan het Anne Frank Huis niet wenselijk zijn, zoals in Duitsland een rondgang door voormalig concentratiekamp Sachsenhausen bij Berlijn georganiseerd kan worden. De bezoekers zou dan verteld kunnen worden dat Joden na eeuwenlange inquisitie, pogroms en Holocaust in hun eigen staat eindelijk niet langer gediscrimineerd worden.

Toch lijken persoonlijke ontmoetingen mij het meest essentieel. In het Zuid-Afrika van de apartheid en in Israël tussen Joden en Palestijnen is gebleken dat vooroordelen hardnekkig zijn als de één de ander niet in de eerste plaats als medemens leert kennen. Ook daarom is die suggestie bij zo’n etentje met asielzoekers zo fout.

Bij The Parents Circle in Jeruzalem en Bethlehem zag ik Joden en Palestijnen die in hun onderlinge strijd gezinsleden verloren, elkaar ten slotte toch omarmen. In plaats van in haat te blijven hangen, hadden ze elkaar opgezocht en samen over gemeenschappelijk lijden gehuild. Kan zoiets ook in Nederland? Ja, maar dan kan niet met een enkel lesje burgerschapskunde worden volstaan.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.