© Stijn Van de Sande

Deze impact heeft de bouw van brug over kruispunt Antwerpsesteenweg

Het Agentschap Wegen & Verkeer start donderdag met de opbouw van de brug over de Antwerpsesteenweg. De werken duren vermoedelijk tot het voorjaar van 2020. Alle rijbewegingen op de R6 en de Antwerpsesteenweg blijven wel mogelijk via keerlussen, zoals eerder bij de fly-over aan de Liersesteenweg.

Stijn Van de Sande

De werken aan de fly-over op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg (N1) en de R6 in Mechelen-Noord gingen in maart van dit jaar van start en verlopen vlot. De werkzaamheden liggen perfect op schema. Vanaf morgen, donderdag 25 juli, start het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) met de bouw van de brug over de Antwerpsesteenweg. Deze brug komt over het kruispunt te liggen, waardoor ze niet meer gebruikt kan worden door het verkeer. Het AWV voorziet wel een alternatief.

“We plannen dat de werken aan de brug tot het voorjaar van 2020 zullen duren”, zegt Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen & Verkeer. “Tot die tijd blijft het kruispunt afgesloten, maar blijven alle rijbewegingen op de N1 en de R6 wel mogelijk. Net als bij de bouw van de fly-over aan de Liersesteenweg werken we nu opnieuw met een systeem van terugkeerlussen.”

“Dat houdt in dat het verkeer op de R6 ter hoogte van het oude kruispunt enkel rechtdoor kan rijden of rechts kan afslaan”, klinkt het. “Wie links wil afslaan moet verder rijden op de R6, richting de keerlus. Die bevindt zich aan de ene zijde op de kruising met de N105 in Sint-Katelijne-Waver, en aan de andere kant aan de aanzet van de nieuwe op- en afritten. Het verkeer moet er over twee versmalde rijstroken. Er geldt dan ook een snelheidsbeperking van 50 km per uur. Het verkeer op de Antwerpsesteenweg moet verplicht rechts afslaan richting de keerlus.”

Fietstunnel

Ook voetgangers en fietsers behouden doorgang tijdens de werken. Zij kunnen een veilige route volgen om de bouwput heen. Wanneer de stoep en het fietspad op de Antwerpsesteenweg niet beschikbaar zijn, kunnen fietsers ook via de woonwijk Otterbeek omrijden. “Intussen gaan we ook verder met de bouw van een fietstunnel onder de R6”, aldus Schoenmaekers. “Die tunnel komt tussen de wijk Otterbeek en een nieuw fietspad naar Sint-Katelijne-Waver. Op die manier creëren we een veilige verbinding tussen de woonwijken aan de ene kant van de R6 en het bedrijventerrein aan de andere kant.”

Het is voorlopig onduidelijk welke invloed de werkzaamheden zullen hebben op de bereikbaarheid van het ziekenhuis AZ Sint-Maarten aan het kruispunt van de R6 met de Liersesteenweg. “We hebben de bereikbaarheidsadviseur gecontacteerd en verwachten eerstdaags een antwoord”, zegt Dany Daelemans. “Op basis daarvan gaan we bekijken of er bijkomende maatregelen of communicatie nodig zijn.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER