Grootste adverteerder dreigt alle advertenties weg te halen bij Google en Facebook

© Photo News

Het Brits-Nederlandse Unilever, een van de grootste adverteerders ter wereld, dreigt ermee advertenties bij digitale platformen zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen. Dat heeft Keith Weed, hoofd marketing bij het was- en voedingsmiddelenconcern, gezegd in een toespraak voor adverteerders en media- en technologiebedrijven, aldus de Financial Times.

adm

“Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien”, zei Weed. “We gaan prioriteit geven aan investeringen in verantwoordelijke platformen, die een positieve impact op de samenleving willen creëren.” De techreuzen moeten daarom stoppen met “slaapwandelen” en actie ondernemen.

Samen met zijn collega Mark Pritchard, marketingdirecteur bij ‘s werelds grootste adverteerder Procter & Gamble, heeft Weed al vaker kritiek geuit op de markt van digitale advertenties. Ze omschreven die markt als “duister”, “frauduleus” en “inefficiënt”. P&G zei vorig jaar dat het in een kwartaal 100 miljoen dollar minder had besteed aan digitale marketing, en geen impact had gezien op de verkoop.

Silicon Valley ligt al maanden onder vuur over het effect dat hun merken op de wereld hebben. Politici, belangengroepen van consumenten en vroegere bazen van technologiebedrijven dringen er bij de industrie op aan dat ze een echt antwoord formuleert op verschillende zorgen, zoals Russische inmenging bij verkiezingen en de gevolgen van het gebruik van sociale media op de mentale gezondheid.

Het concern achter merken als Unox, Axe, Dove en Persil besteedde volgens de zakenkrant vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing.

Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen, herbekijkt Unilever dat budget wel. Zo is de hoeveelheid tv-commercials voor alle merken bijvoorbeeld al teruggebracht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen