23 april 2018 om 03:00
Luister naar

Minder onderwijskwaliteit? Ik zie het niet

In de twintig jaar dat ik in het onderwijs werk, blijkt de kwaliteit achteruit te zijn gegaan. Dat lees ik in de berichtgeving rondom het rapport ‘De staat van het onderwijs’, dat onlangs door de onderwijsinspectie werd gepresenteerd. Kort gezegd komt het erop neer dat de rekenprestaties afnemen, minder kinderen het streefniveau van lezen behalen, slimme kinderen niet hoog genoeg scoren en de uitstroom richting speciaal (basis)onderwijs is gestegen. Daarbij is de kloof tussen kwalitatief goede en minder goede scholen groter geworden, wat kansenongelijkheid in de hand werkt.

Ik ben in de jaren negentig met onvermoeibaar idealisme aan mijn loopbaan begonnen, vastbesloten dat het zin had wat ik deed; maar kennelijk heeft het weinig zoden aan de dijk gezet. Best pijnlijk, die constatering.

andere praktijk

Eigenlijk ben ik gewoon wat in de war. Want wat er wordt beschreven, herken ik niet in de dagelijkse praktijk waarin ik werk. Nu besef ik dat ik vanuit mijn autochtone christenbubbelschool moeilijk iets over alle scholen in Nederland kan beweren, maar sta mij toe om via mijn gekleurde bril met beperkt zicht een blik in dat wereldje te gunnen.

Bijvoorbeeld de (hoog)begaafde leerling. Twintig jaar geleden werd de term ‘hoogbegaafdheid’ nog nauwelijks gebruikt, laat staan herkend. Je had slimme kinderen en iets minder slimme kinderen in je klas. Als hun schoolwerk klaar was, mochten ze met de armen over elkaar gaan zitten of, als je geluk had, een boek gaan lezen. Net zo lang tot de rest van de klas het werk ook af had.

In het huidige gedifferentieerde onderwijs is dat ondenkbaar of tenminste onacceptabel geworden. Met verdieping, verrijking, plusklassen, masterclasses of zelfs volledig hoogbegaafdenonderwijs zijn de mogelijkheden om talent uit te dagen enorm toegenomen. Gaan we dan nu beweren dat dat niets heeft opgeleverd of zelfs achteruitgang heeft veroorzaakt? Ik ben echt benieuwd hoe deze conclusies tot stand zijn gekomen. Want ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van.

Wat ik wel herken, is dat het onderwijs door de komst van internet in een soort identiteitscrisis is beland. Had de leerkracht vroeger nog het monopolie op de kennis van schoolvakken, nu is dat allang niet meer zo. Zoals een patiënt tegenwoordig aan de huisarts komt vertellen wat vermoedelijk zijn kwaal zal zijn, komen ouders aan de leerkrachten uitleggen hoe het onderwijs aan hun kind eruit dient te zien. In korte tijd vond een grote verandering plaats in de manier waarop informatie wordt verworven.

geldrekenen

Het is niet gek dat reken- en leesprestaties achteruitgaan als onze kinderen opgroeien in een maatschappij waarbij nog nauwelijks een beroep wordt gedaan op die vaardigheden. Neem nou het geldrekenen. Toen ik vijftien was, had ik een portemonnee en met een beetje geluk ook nog een spaarpot met munten en briefjes. Om wat te kunnen kopen, was hoofdrekenen een handige vaardigheid. Mijn zoon van vijftien heeft geen portemonnee. Hij heeft een mobiel met een hoesje waar een bankpas in kan. Geldrekenen beperkt zich tot het werpen van een blik op zijn ABN Amro-app. En onze dochter die caissière is, krijgt op haar volautomatische kassascherm precies voorgerekend welk wisselgeld de klant moet ontvangen.

Ik kan me voorstellen dat scholen dan worstelen met de manier waarop ze zich willen verhouden tot die ontwikkelingen. Waar twintig jaar geleden de topografie van Nederland tot aan de kleinste gehuchten moest worden gememoriseerd, klinkt nu de twijfel over het nut van dergelijk stampwerk. Waarom zo moeilijk doen als je slechts wifi nodig hebt om in een split second een langetermijngeheugen te activeren?

Ik hoop echt dat leerkrachten van nu zich niet laten ontmoedigen. Ik geloof dat door alle tijden het allerbelangrijkste wat een leerkracht te doen heeft, hetzelfde blijft als de Griekse dichter Aristophanes 2000 jaar geleden al zei: Onderwijzen is geen kruiken vullen, maar een haard doen branden. Dus eerst maar eens aandacht voor het brandstoftekort.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.