Ronde van Guangxi start vandaag maar hebben renners nog wel zin in Chinees avontuur?

© Photo News

In China begint vandaag de Ronde van Guangxi, de laatste WorldTour-koers van het seizoen. Maar het peloton is moe en niet elke ploeg krijgt nog een selectie gemotiveerde renners bij elkaar. “Bij ons viel het mee”, zegt Marc Sergeant van Lotto-Soudal. “We hebben niemand een pistool tegen het hoofd moeten zetten.”

Jan-Pieter De Vlieger

De vraag was of we hem in China even konden bellen. Sep Vanmarcke WhatsAppt terug: “Kan dat ook morgen? Net een heel slopende reis gehad van Hongkong naar Guangxi. Zou nu het liefst zo snel mogelijk in mijn bed kruipen.”

Vanmarcke bewijst wat ook Patrick Lefevere bij Quick Step Floors vaststelt: het peloton is moe. “Ze snakken bij ons naar het einde. Iemand als Alaphilippe is doodop. Renners als De Plus en Jungels kunnen geen koers meer uitrijden. Compleet leeg.”

En toch moet het peloton op het einde van zo’n slopend seizoen dus nog even heen en terug naar Azië. Afgelopen weekend waren er al de Hammer Series in Hongkong en vandaag begint in Beihai, vlak bij de grens met Vietnam, de Ronde van Guangxi. Het zijn wedstrijden waar teams niet onderuit kunnen: de Hammer Series organiseren ze zelf via de joint venture Velon. Dat gaat om de eigen portemonnee. De Ronde van Guangxi behoort dan weer tot de World Tour, waar veel punten te verdienen zijn.

Zeggen dat het hele peloton vandaag met lood in de schoenen start, is echter overdreven. “Bij ons viel het mee”, zegt Marc Sergeant van Lotto-Soudal. “We hebben niemand een pistool tegen het hoofd moeten zetten. We hebben zelfs reserverenners kunnen aanduiden.”

Maar ga er toch maar van uit dat er in Guangxi veel Chinese vrijwilligers meerijden in het peloton: renners die nog iets recht te zetten hebben dit seizoen. Of die straks overstappen naar een andere ploeg en niet meer op de goodwill van hun huidige werkgever kunnen rekenen. “Je hoort die verhalen inderdaad”, zegt Jasper Stuyven, die vandaag met Trek-Segafredo ook aan de start staat. “Het peloton zal een beetje verdeeld zijn. Ik zit ook niet per se te wachten om op het einde van het seizoen nog zulke verre verplaatsingen te maken, maar ik wist het op voorhand. Ik voel me nog fris.”

Beetje menselijk

Renners en ploegen snappen best de commerciële logica achter wedstrijden als Guangxi of de Hammer Series in Hongkong. Maar het gevolg is wel dat de WorldTour-kalender alsmaar uitbreidt. “Die is te groot geworden”, zegt Stuyven. “Er moet zeker plaats zijn voor de Hammer Series en Guangxi, maar dan moet er wel elders gesnoeid worden.”

Patrick Lefevere ziet het precies zo. Zijn ploeg wilde afgelopen weekend graag starten in de Tacx Pro Challenge – de vroege Delta Tour Zeeland – maar dat lukte niet. “Tacx is nochtans een sponsor van ons”, zegt Lefevere, “maar we hebben die koers moeten schrappen. Dat gaat gewoon niet als je tegelijk ook nog de Ronde van Turkije, de Hammers Series in Hongkong en Lombardije moet rijden. Ook voor het personeel moet het allemaal een beetje menselijk blijven. Er zijn op het einde van het seizoen gewoon veel te veel wedstrijden.”

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen