Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
De leden van Promojagers België - die de strafste koopjes met elkaar delen - reppen zich dezer dagen en masse naar kruideniersketen Kruidvat. Je krijgt er 75 procent korting op een hele reeks artikelen met een gele sticker en er zijn zelfs gratis pods van Dash te scoren. Dat doet de rekening aan de kassa bij sommigen drastisch omlaag gaan. -
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
Consumenten zullen binnenkort zelf kunnen beslissen met welk type cheque — consumptie, eco of maaltijd — ze willen betalen in de winkel. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft daarover een akkoord bereikt met de sector. -
-
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
Vlaamse regering sleutelt aan prijsplafonds voor bouw van sociale woningen
De Vlaamse regering sleutelt aan de prijsplafonds voor de bouw van sociale woningen. Daarnaast speelt Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) ook in op een aantal nieuwe tendenzen, zoals de vraag van sociale huisvestingsmaatschappijen om meer kamerwoningen te mogen realiseren. -
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
De leveranciers van elektriciteit en aardgas zien nog geen stijging van betalingsmoeilijkheden bij hun klanten als gevolg van de historisch hoge energieprijzen. Maar ze vrezen wel een toename van het aantal wanbetalers de komende maanden. -
PREMIUM89
Hoge energiefacturen laten zich voelen: vraag naar afbetalingsplannen verdubbeld en openstaande schuld stijgt
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM39
Ruim 1.100 euro minder bij aankoop woning: federale regering verlaagt notariskosten
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens