Frederik Backaert wil contractsoap achter zich laten: “Ik ging er in december niet meer van uit dat ik nu nog wielrenner zou zijn”
WielrennenHij maakte zichzelf onsterfelijk in de Tour van 2017 door zijn tomeloze aanvalsdrift, toch was hij eind 2018 bijna renner af. Na lange contractperikelen is Frederik Backaert (28) er dan toch weer bij voor Wanty Gobert. “Ik stond in december op het punt om te beginnen boeren.”
Dat je in het peloton nooit zeker bent van je plaats en dat het elk voor zich is. Het zijn huizenhoge clichés, maar ze kloppen wel in het geval van Frederik Backaert. De boerenzoon die aan de voet van de Berendries woont, zag zijn aflopende contract bij Wanty Gobert tot zijn eigen verbazing niet meteen verlengd. De besprekingen met het management werden telkens uitgesteld. Weken werden maanden onzekerheid. Uiteindelijk kon Backaert pas zijn krabbel zetten op 5 januari.
“Het was extraam laat, maar ik ben blij met mijn contract. Ook al heb ik moeten inleveren. Het kwam er na mijn aflopende verbintenis op neer dat er enkel plaats voor mij was als er een nieuwe sponsor met extra budget over de brug zou komen”, vertelt Backaert ons op de ploegstage in Alfas del Pi. “Als iets zo lang blijft aanslepen, dan begin je toch wel na te denken. Er werd mij eind oktober beloofd dat ik kon blijven, maar dat was dus afhankelijk van die sponsor. Het was op dat moment ook al te laat om eventuele, andere pistes te gaan verkennen. Op die tijd van het jaar vind je gewoon geen enkele ploeg die nog genoeg budget over heeft voor een extra renner. En voor een minimumloon wou ik ook niet gaan koersen, dan kon ik beter iets anders doen. Neen, halverwege december ging ik er niet meer van uit dat ik nog renner zou zijn na Nieuwjaar.”
Dat had logischerwijs zijn weerslag op de trainingsarbeid. De aanvaller pur sang liet de fiets meerdere dagen staan. Zich klaar makend voor het leven na de koers. “Het was mijn nonkel die op een bepaald moment vroeg hoe het nu precies met mijn situatie zat. Hij stelde voor of het niet beter was om mee te helpen in het bedrijf van mijn ouders. Ik heb dat dan ook even gedaan. Ik was dus eigenlijk al beginnen boeren. Mijn carrière als wielrenner had ik dan ingeruild voor een carrière in de boerenstiel. Zonder die late contractverlenging was het gedaan.”
Zover kwam het dus niet. Eind december volgde het nieuws dat de sponsor in kwestie zou tekenen. De wielrenner Backaert was gered. “Of ik die sponsor dankbaar moet zijn? Misschien wel, maar ik weet eigenlijk niet wie de geldschieter is. Een dochterbedrijf van Inbev, hoor ik, die actief is in de evenementensector. Ze staan in elk geval niet op het truitje van de ploeg. Het probleem was een beetje dat ik vorig jaar maar voor één seizoen had bijgetekend. Dat was mijn eigen keuze, ik hoopte weer stappen te zetten om zo een betere overeenkomst binnen te halen. Dat was misschien mijn fout. Soms loopt het op een rare manier. Nu, er is altijd open kaart gespeeld en ik denk niet dat de ploeg me dat kwalijk heeft genomen.”
Het liefst van al wil Backaert het voorval achter zich laten. Het missen van de Tour vorig jaar was een domper en door zijn contractperikelen was hij in november ook niet uitgenodigd op de eerste teambuildingactiviteit van de ploeg. Iets wat aankwam bij Backaert. De band met ploegleider Hilaire Van der Schueren is uiteindelijk wel intact gebleven. “Hilaire heeft zelfs voor mijn verlenging gepleit bij het management. Ik ben hem daar dankbaar voor. Hij en ik weten wat we aan elkaar hebben. (lacht) Als wij het na al die jaren al niet weten, dan gaan we het nooit weten.”
“Neen, ik moet vooruit. Ik moet dit seizoen weer bewijzen dat ik mijn plaats verdien en tonen dat ik opnieuw een verlenging van mijn éénjarig contract waard ben. Aan mijn ingesteldheid verandert niks. Ik zal nog altijd de sprint aantrekken als dat van doen is of werken voor de ploeg. Ik ga nu niet plots egoïstisch voor mezelf rijden. Dan zal het ook gauw voorbij zijn. Ik wil graag nog renner blijven en er van genieten. Als dit hele verhaal me iets geleerd heeft, dan wel dat koersen een mooie stiel is.”
“Als ik het moet vergelijken met werken op de boerderij is dat dag en nacht verschil. Er is wel eens koud en slecht weer, maar dat duurt enkele uren. In de boerenstiel ben je dag in dag uit met je bedrijf bezig. Op familiefeesten moet je de klok in de gaten houden om te vertrekken en de koeien te gaan melken. Dat is toch nog iets anders, denk ik dan. Ik besef hoeveel geluk ik heb als coureur. (grappend) En daarbij, ik weet nu ook dat het niet altijd even makkelijk is om met mijn eigen vader samen te werken.”
Johan Cruijff zei ooit dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Voor Backaert geldt hetzelfde. “De opgelopen trainingsachterstand in december kan eigenlijk nog in mijn voordeel zijn. Vorig jaar trainde ik te veel. Ik deed toen ritten van 220 kilometer. Tegen februari was ik niet fris meer. De klassiekers zijn daardoor een beetje tegengevallen. Nu zal dat hopelijk anders zijn. Mijn eerste doel is de Omloop en daarna komen de belangrijke wedstrijden. Ik wil er in de zomer dan vooral weer bij zijn in de Tour. Het is aan mij om de ploeg te bewijzen dat ik die plaats waard ben.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ploegleider Lidl-Trek ziet Nys niet als dé topfavoriet in Noorwegen: “Mikken met Thibau eerder op ritwinst dan op klassement”
-
PREMIUM8
De fijne ontdekkingstocht van Thibau Nys: welke renner wil/kan hij worden? “Ik denk dat ik het meest op Alaphilippe lijk”
A young Belgian on fire. Thibau Nys (21) maakt indruk op het internationale peloton: amper aan zijn seizoen begonnen en al vier keer prijs. Waar eindigt dat straks? “Ik weet zelf niet welke renner ik ben, maar het is een heel leuk gevoel: weten dat ik de komende jaren nog heel veel progressie kan maken.” -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
-
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?
-
PREMIUM9
“Valt het op dat ik niet heel blij ben?”: weg naar Tour en Spelen wordt geen pretje voor Van Aert
Dag één van de comeback van Wout van Aert werd, zoals te voorzien en te verwachten was, een dagje van afzien in het peloton. Van Aert is dat niet gewoon. Maar het hoort er nu eenmaal bij, denkt hij, wanneer je zoals hij na een waanzinnige crash twee maanden niet hebt gekoerst. En toch: “Misschien valt het op dat ik niet heel blij ben.” -
Plannetje van Bardet en co wordt sof en Pogacar kan het niet laten: de opvallendste momenten van rit 17
Geen nieuwe dagzege voor Tadej Pogacar in de Giro. De klassementsleider beleefde een probleemloze etappe in z’n roze trui. Het opvallendste manoeuvre van de dag kwam van DSM-Firmenich, al bleek het meesterplan uiteindelijk niet zo meesterlijk. Romain Bardet liet z’n ploeg op kop rijden in de hoop naar de ritzege te kunnen knallen, maar z'n ploegmaats raakten (te) snel opgesoupeerd. De sterke Duitser Georg Steinhauser profiteerde er optimaal van en knalde naar de zege op Passo del Brocon. Daar kon ook een late uitval van...Pogacar niets meer aan veranderen. Bekijk de opvallendste momenten van de rit in bovenstaande video. -
PREMIUM7
“Hij bewijst nu mijn ongelijk. Ik heb dat graag”: Lefevere lijkt weer in Alaphilippe te geloven, al neemt hij z’n woorden niet (helemaal) terug
-
PREMIUM4
“Ik acht de kans groot dat Pantani, de gecontesteerde dubbelaar uit 1998, na 26 jaar een opvolger krijgt”
-
19
Indrukwekkende Tadej Pogacar zet andermaal puntjes op de i: roze trui degradeert tegenstand en pakt vierde (!) ritzege
Als een pletwals reed hij alles en iedereen in de vernieling. Tadej Pogacar bewees nog maar eens dat hij de beste renner van dit moment is. Hij pakte op de Mottolino in Livigno al z’n vierde ritzege in deze Giro en doet zo een ferme gooi naar eindwinst. Zijn concurrenten voor het roze lijken nu al helemaal uitgeteld. “Dit was één van de beste dagen van mijn carrière.” -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
PREMIUM7
“Thibau de Koele is geschapen voor de komende WK’s. Te vroeg? Kan zijn, maar talent neemt vroege vluchten”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageermarc van neerveldt