© bfm

Opnieuw minder doden in Antwerpse verkeer: maar met het aantal fietsers stijgt ook het aantal fietsongevallen

Nooit eerder vielen er zo weinig doden in het Antwerpse verkeer als in de eerste negen maanden van dit jaar. Met uitzondering van vorig jaar zitten we al sinds 2012 in die dalende trend. Opvallend is echter wel dat door het stijgende aantal fietsers ook het aantal fietsongevallen omhooggaat.

Sylvia Mariën

De provincie Antwerpen is een uitzondering in Vlaanderen: terwijl bij ons het aantal verkeersdoden in de eerste negen maanden van dit jaar sterk is gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar, is dat aantal in het hele gewest net lichtjes gestegen met 1%. Het gaat dan om 164 slachtoffers die sterven tijdens het ongeval, niet om de mensen die achteraf (tot dertig dagen later) in het ziekenhuis nog overlijden aan de gevolgen van het ongeval. Ook belangrijk is dat de provincie Antwerpen vorig jaar een uitzonderlijk hoog aantal verkeersdoden kende.

“De oorzaken daarvan zijn niet zomaar te benoemen”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias Institute, het voormalig Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. “Het hoge cijfer van vorig jaar week af van de dalende trend, maar was een statistisch normale schommeling.”

Meer letselongevallen

Het aantal letselongevallen (ongevallen met verwondingen tot gevolg), steeg in onze provincie met 4,4% bij alle weggebruikers. Op Vlaams en op nationaal niveau valt op dat met name bij fietsers, bromfietsers en voetgangers het aantal letselongevallen stijgt.

Ons land telde meer dodelijke ongevallen met fietsers (van 33 naar 40 doden) en ook meer dodelijke ongevallen met motorrijders (van 51 naar 57 doden). De dodelijke slachtoffers op de fiets vielen vooral in Vlaanderen, die op de motor vooral in Wallonië.

“De warme en lange zomer had daar zeker mee te maken”, stelt Willems. “Het is niet de zon die zo dodelijk was, maar wel het feit dat er meer fietsers en motorrijders op de baan waren, wat de kans op ongevallen verhoogt.”

Hervormde rijopleiding

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst erop dat er extra maatregelen op stapel staan die de verkeersveiligheid moeten verhogen. Zo start in januari het ‘terugkommoment’ voor beginnende bestuurders, de laatste fase van de hervorming van de rijopleiding. “Er komen ook extra vaste en mobiele trajectcontroles. En specifiek voor fietsers investeert Vlaanderen 20 miljoen euro in veilige schoolomgevingen en in de aanpak van fietsonveilige kruispunten.”

© gva