17 februari 2018 om 03:00
Luister naar

Word dan later weer lid van Oxfam

Verontwaardiging alom deze week. Zijlstra had gelogen en Oxfam organiseerde seksfeesten. Is er dan niets meer heilig? Jawel, de moraal is heilig.

Een gedeelte van het volk smult ongeremd en schaamteloos van de ellende en maakt daarmee de geheven moralistische vinger totaal ongeloofwaardig. Toch is er hoop. Het is te waarderen dat een bewindspersoon een leugen als die van Zijlstra echt niet kan maken; dat het veel verontwaardiging oproept als een lokale chef van Oxfam zo verziekt is dat hij seksfeesten organiseert met de medewerkers.

Had een willekeurig bedrijf een seksfeestje georganiseerd, dan was er alleen gedoe geweest als er daadwerkelijk minderjarigen bij betrokken waren. Het is de eigen moraal van hulporganisatie Oxfam waar we haar aan ophangen. En terecht. Dat moet ook.

Je lidmaatschap opzeggen, is een mogelijkheid. Wel zou ik iedereen met klem dan willen oproepen over een aantal weken weer opnieuw lid te worden. Op paasochtend bijvoorbeeld. Want er is schoon schip gemaakt. En de onwaarschijnlijke hoeveelheid goed werk die Oxfam doet, moet absoluut gesteund worden. Dat is een teken van beschaving. Net als verontwaardiging bij een gruwelijk scheve schaats van medewerkers een teken van beschaving is.

Een rechtvaardig mens is volgens de psalmdichter als een boom, geplant aan waterstromen. Een boom plukt zelf niet de vruchten van zijn arbeid. Die zijn voor anderen. Een miljoen anderen in het geval van Oxfam. Elke afgevallen vrucht, elke schimmel is wel voor de boom zelf; die landt aan de wortel van de boom en is gevaarlijk. Zijlstra heeft dat gemerkt. Hij behield de vruchtrot, ze zouden hem er eens om omhakken. En zie, daar ging hij alsnog. Met tranen en al.

Halbe hield zijn leugen geheim om zijn positie te houden en ging onderuit. Oxfam heeft de zaak intern uitgezocht, maatregelen genomen en er een persbericht aan gewijd, zij het summier – en ze bestaat nog. Zou dit dan de betekenis zijn van de beroemde tekst: ‘Wie zijn leven (of leventje) zal willen behouden, zal het verliezen.’ En de tegenhanger: wie zijn leven (of toekomst) verliest, of durft te verliezen, om mijnentwil die zal het vinden.

Het is belangrijk dat er organisaties, ambten en individuen zijn die afgerekend willen worden op morele waarden. En die het dus terecht vinden dat ze aan hun eigen hoge normen worden opgehangen. Misschien is dat dan wel de betekenis van ‘je kruis opnemen’; de waardes dragen waaraan je zelf opgehangen kunt worden.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.