16 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Held van onze tijd: hulpverlener Pietro Bartolo

In de Europese Unie en dus ook Nederland zouden David, Mozes en Jozef, Maria en baby Jezus als vluchteling zijn beschouwd en asiel hebben gekregen. Maar Abraham, Isaak en Jakob nadrukkelijk niet. Het Vluchtelingenverdrag van 1951 bepaalt dat je alleen vluchteling bent als je op goede gronden vreest dat je in eigen land vervolgd zult worden op basis van je ras, geloof, nationaliteit en dergelijke. Dat was bij Abraham, Isaak en Jakob niet het geval. Zij klopten om economische reden aan (Genesis 12:10; 26:1; 42:1-2). Oké, hongersnood is niet plezierig. Maar we kunnen toch niet iedereen opvangen?

Ik las dat maar 9 procent van de Nederlanders mensen welkom wil heten die hier niet heenkomen vanwege oorlog of vervolging. EU-commissaris Frans Timmermans zegt dat 60 procent van alle mensen die naar Europa trekken, hun land om economische redenen verlaten. ‘Zij moeten snel worden teruggestuurd.’

zwermen vluchtelingen

Passen wij onze terminologie daarop aan? In dat geval hebben we het over economische migranten, gelukzoekers, testosteronbommen en een tsunami aan vluchtelingen. Dat klinkt nogal negatief. Dat geldt trouwens ook voor typeringen als ‘stromen’, ‘golven’ en ‘zwermen vluchtelingen’. Zulke termen associëren we namelijk met overstromingen en insectenplagen. Mijn advies: Lees Tranen en Troost van arts en hulpverlener Pietro Bartolo op Lampedusa eens. Of bekijk diens documentaire Fuocoammare (Vuur op zee).

Bartolo is niet uit op sensatie. Maar hij constateert wel dat de ellende rond de Middellandse Zee ‘de grootste humanitaire crisis van onze tijd’ is. Bij Bartolo geen verontwaardigd gepreek over westerse onmenselijkheid. Maar hij heeft het wel over ‘morele schande’. Bartolo komt niet aanzetten met al te gemakkelijke politieke oplossingen. Maar hij wordt wel boos als in talkshows te simpel onderscheiden wordt tussen vluchtelingen en economische migranten. Hoezo geen vluchteling als een moeder in eigen land haar kinderen van honger ziet sterven?

Bartolo is sinds 2000 actief op Lampedusa en hoort wat mij betreft bij de helden van onze tijd. Je maag draait om bij het lijden dat hij ziet. Na het zinken van hun bootje zwemt een vader op zijn rug omdat hij zo zijn negen maanden oude zoontje onder zijn trui boven het water kan houden. Aan zijn ene hand trekt hij zijn vrouw mee, met de andere zijn zoontje van drie. Maar de golven worden hoger, de stroom steeds sterker. Het gaat niet meer. Hij moet beslissen: of alle vier verdrinken of … Hij laat zijn zoontje van drie los. Op Lampedusa aangespoeld, huilt hij aan één stuk door.

Misschien denken we uit zelfbescherming dat ‘die mensen’ gelukkig een andere instelling hebben dan wij: minder kwetsbaar, gehard tegen lijden en dood. O ja? Zou de Nigeriaanse vrouw die in een Libische cel keer op keer verkracht wordt, minder pijn voelen? Zouden de jonge mannen die door mensensmokkelaars moedwillig in een donker ruim door verstikking vermoord werden, geen doodsangst hebben gekend? Zou de kleuter die zijn moeder zag verdrinken, geen trauma hebben opgelopen? Vergeet al je relativeringen maar.

kunstmatig onderscheid

Zou het Vluchtelingenverdrag niet herschreven moeten worden? De zware offers die veel zogenaamde economische vluchtelingen brengen, tonen dat het onderscheid met politieke asielzoekers vaak kunstmatig is. Niemand ontkent dat de problematiek ingewikkeld is. Maar urgenter dan Nederlandse schaamte over vroeger kolonialisme is bekering van huidig egoïsme.

Bartolo is gelovig. Hem wordt nogal eens de vraag gesteld waarom God al dat leed toelaat. ‘Wat heeft God hiermee te maken?’, antwoordt hij. ‘De oorzaak ligt bij mensen.’ Zo is het. In het groot en in het klein. Wat bezielt de EU met het op afstand houden van vertrapte medemensen? Hoezo heeft Wilders ‘niet altijd ongelijk’? ‘Geld is als een duivel’, zegt Bartolo. Laat ik dan in de eerste plaats mezelf maar kritisch bevragen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.