Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
7
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
De Franstalige, christelijke vakbond CNE heeft zaterdag een stakingsaanzegging ingediend bij de luchthaven van Charleroi. Het personeel klaagt er over een gebrek aan communicatie van de directie en over gevallen van intimidatie bij de personeelsafdeling. Dat meldt de CNE zaterdagavond. -
-
Investeringsfonds CIM Capital komt met nieuw overnamebod op trailerafdeling Van Hool en belooft 700 jobs te redden
-
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
Na het succes van de federale staatsbon - 22 miljard opgehaald - in september vorig jaar, denkt nu ook de Vlaamse overheid na over een Vlaamse staatsbon. Het zal pas voor de volgende regeerperiode echt concreet worden, maar HLN ontdekte dat er al in alle discretie gesprekken over lopen. “Het effect zal beperkt zijn tot pakweg 500 miljoen euro per jaar of 2,5 miljard euro per regeerperiode”, geeft Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) toe. En het goede nieuws voor u is dat het rendement wellicht hoger zal liggen dan de 3,30% van de federale staatsbon. -
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens