126 kilometer per uur rijden op de snelweg en toch niet geflitst worden? Dat moet strenger, vindt Vias

De technische marges bij flitscontroles moeten krapper worden. Die oproep doet verkeersinstituut Vias in Het Nieuwsblad. Concreet wil het instituut dat de maximale marge niet meer dan 3 kilometer per uur bedraagt. Vandaag is die op veel plekken 6 kilometer per uur en op de snelweg nog ruimer. "Gerommel in de marge", klinkt het bij critici.

Vandaag kan je pakweg 55 kilometer per uur rijden op een plaats waar je maar 50 kilometer per uur mag en toch niet geflitst worden. Dat heeft alles te maken met de technische marge die in ons land gehanteerd wordt. Die vangt mogelijke technische fouten van meettoestellen op.

De technische marge bedraagt 6 kilometer per uur voor zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag. Daarboven ligt de marge op 6 procent op de toegelaten snelheid. Concreet krijg je momenteel op een snelweg pas een boete als je 129 kilometer per uur of meer rijdt, in een zone 30 is dat vanaf 37 kilometer per uur.

Mijn inbox gaat wellicht weer ontploffen, maar nee, de bedoeling is dus niet om meer te gaan beboeten

Stef Willems, woordvoerder van Vias

"Die technische marge dateert uit een tijdperk waarin de meettoestellen veel minder accuraat waren", legt Stef Willems van Vias uit. "De huidige flitstoestellen en zeker ook de trajectcontroles kunnen de snelheid veel nauwkeuriger meten, zelfs tot op de kilometer nauwkeurig. Dus die marge van 6 kilometer per uur is wel heel ruim gemeten."

Bekijk: hoe analoge flitscamera's er voor gezorgd hebben dat 'te snel' rijden minder snel beboet wordt

Videospeler inladen...

Zoals in Nederland

Vias vraagt dan ook de technische marge te doen dalen naar 3 kilometer per uur in zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag en naar 3 procent op snelwegen. Daarmee zou ons land meer in lijn liggen met de marges in de buurlanden. In Frankrijk bedraagt de technische marge 5 kilometer per uur voor snelheden onder de 100 kilometer per uur en in Nederland zelfs maar 3 kilometer per uur.

"Mijn inbox gaat wellicht weer ontploffen, maar nee, de bedoeling is dus niet om meer te gaan beboeten", benadrukt Willems. "We willen wel dat mensen zich meer aan de geldende snelheidslimieten houden, in de plaats van je cruisecontrol 5 of 10 kilometer per uur te hard te zetten."Ā 

Mensen beweren dan: 'ik ben beboet omdat ik 1 kilometer per uur te snel reed'. Dat is natuurlijk niet waar

Stef Willems, woordvoerder van Vias

Willems verwijst naar de flitsboetes die mensen vandaag krijgen. "Ze beweren dan: 'ik ben beboet omdat ik 1 kilometer per uur te snel reed'. Dat is natuurlijk niet waar. Dat hebben wij ervan gemaakt door die ruime marges op het proces-verbaal te zetten. In de praktijk reed je vaak 10 kilometer per uur te snel op je kilometerteller."

Het verschil tussen 50 en 60 kilometer per uur

50, dan wel 60 kilometer per uur rijden: welk effect heeft dat op de verkeersveiligheid? Op het internet vind je uitgebreide formules om de exacte remafstand te berekenen. En die neemt uiteraard toe naarmate je sneller rijdt. Maar Stef Willems van Vias gebruikt ter illustratie graag een eenvoudig proefje:Ā 

"Stel: je rijdt 50 kilometer per uur en doet een noodstop. Dat betekent dat je hard remt om zo snel mogelijk stil te staan. Op de plek waarop je stilstaat, zet je een kegel."

"Vervolgens rijd je hetzelfde traject aan 60 kilometer per uur. Op precies dezelfde plek als de vorige keer doe je weer een noodstop. Je zult zien dat je uiteindelijk die ene kegel zult raken aan 40 kilometer per uur. Het effect van remmen werkt namelijk exponentieel: pas in de laatste meters verlies je de meeste snelheid."

Sneller stoppen

Vias wil vooral dat de gemiddelde snelheid in ons verkeer naar beneden gaat. "Dat zorgt ervoor dat ongevallen vermeden kunnen worden, omdat mensen dan bijvoorbeeld wel kunnen stoppen waar ze met een aantal kilometer per uur sneller net niet zouden kunnen stoppen."

2 jaar geleden werden in ons land de tolerantiemarges al geschrapt. Dat waren een soort 'de facto'-snelheidsdrempels voor een proces-verbaal die op bepaalde plaatsen bestonden, waardoor hardrijders toch geen boete kregen. Zo werd in Brussel in een zone 30 lange tijd pas geflitst vanaf 47 kilometer per uur.

"Gemorrel in de marge"

Joost Kaesemans, woordvoerder bij mobiliteitsorganisatie Touring, zegt in nieuwspodcast 'Het kwartier' dat hij zich moeilijk kan verzetten tegen het feit dat de geldende regels worden nageleefd. "Maar de vraag is hoe efficiƫnt zo'n verstrenging zou zijn: hoeveel ongevallen ga je ermee vermijden? En vooral: ga je tot een grotere bereidheid komen om die regels na te leven?"

Als je het aan hem vraagt, zitten we zo "te morrelen in de marge". "Je creƫert vooral frustratie bij mensen die het eigenlijk goed menen, maar die zich toch eens 'laten vangen'."

Je creƫert vooral frustratie bij mensen die het eigenlijk goed menen, maar die zich toch eens 'laten vangen'

Joost Kaesemans, woordvoerder van Touring

Hij wordt daarin bijgetreden door politierechter Dina Van Laethem. "Als we naar een rijbewijs met punten gaan, zullen alle minnelijke schikkingen daar op terecht komen. Als je dan 53 of 54 kilometer per uur rijdt, verlies je een punt. Die punten zullen bij sommige mensen heel snel opgesoupeerd zijn."Ā 

"Dan kom je bij de discussie die we een tijdje geleden gevoerd hebben: wat doen we met de hardleerse overtreders? Want hoe meer je normeert, hoe meer je de brave mensen straft. Terwijl de mensen die zich daar niet aan storen, blijven rondrijden."

Volgens politierechter Dina Van Laethem moeten we meer inzetten op technologie, zoals actieve cruisecontrol.
Foto: Getty

Technologie inzetten

Net op die hardleerse mensen moet het beleid zich richten, vindt Kaesemans. "Of de marge nu 3 of 6 procent is, dat lijkt me dan niet de essentie te zijn. Het volstaat om even rond te kijken in het verkeer, om te zien dat bepaalde mensen absoluut niet bereid zijn om zich aan de regels te houden en hun eigen veiligheid en die van anderen te vrijwaren: je ziet mensen nog veel sneller rijden door het rode licht rijden of parkeren waar ze fietsers en voetgangers hinderen."

Hoeveel auto's hebben al actieve cruisecontrol en verkeersbordenherkenning? Misschien moeten we daar meer op inzetten?

Politierechter Dina Van Laethem

"Maar als je vraagt om de regels strikt na te leven, moet je er als wegbeheerder ook voor zorgen dat die regels goed en geloofwaardig zijn", voegt hij toe. "Dat betekent: geloofwaardige snelheidslimieten en een wegbeeld dat helemaal overeenstemt met de snelheid die je verwacht van mensen. Daar moet je ook op werken."

Van Laethem kijkt dan weer naar technologie om mensen te helpen de regels na te leven. "We zitten volgens mij al in een maatschappij waarin het technisch mogelijk moet zijn om gewoon de snelheidsnormen te volgen. Hoeveel auto's hebben al actieve cruisecontrol en verkeersbordenherkenning? Misschien moeten we daar meer op inzetten?"

Meest gelezen