Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.
Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."
"Natuurlijk werkt cash for cars niet"
Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.
Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bedrijfswagen of cash?
-
PREMIUM
1 op 7 bedrijfswagens rijdt nooit naar het werk
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
-
PREMIUM
Bereken of u wint met de cash-for-car-regeling: bedrijfswagen of cash?
-
4 op de 10 Belgen zouden bedrijfswagen inruilen voor loonsverhoging
Bijna 40 procent van de Belgen zou een bedrijfswagen willen inruilen voor een loonsverhoging. Maar met dat geld zou bijna de helft van hen een eigen kleine auto kopen. Dat blijkt uit een bevraging van Partena Professional. “Een cash for car regeling zonder meer zal dus weinig effect hebben op het mobiliteitsprobleem”, klinkt het. -
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn. -
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
vacature.com
Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost
-
vacature.com
Iedereen minstens één dag per week niet met de auto naar het werk
Tien à twintig jaar al zijn Bruno De Borger, Vincent Meerschaert en Nicole Van Doninck met (onderzoek naar) mobiliteit bezig. De toestand op de wegen zagen ze in die tijd systematisch verslechteren. Dat er vanuit politieke hoek zo moeizaam gereageerd wordt, vinden ze onbegrijpelijk. -
PREMIUM
“Paar maanden geleden was er geen vuiltje aan de lucht, dat blijkt nu wel anders”: hoe alle alarmlichten op rood staan voor Paul Gheysens
Het gaat van kwaad naar erger voor Paul Gheysens (70). Om de vele schulden te kunnen betalen, moet zijn bouwbedrijf Ghelamco het komende jaar noodgedwongen gebouwen verkopen. Zelfs zijn eigen auditeur trekt nu aan de noodrem. “Dit is een rode vlag voor Gheysens.” Kan het bedrijf grotere miserie nog vermijden? -
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
90 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
peter colson
André Van Laethem
Johan Billiet
Roy Coocks