Aantal verkeersslachtoffers op Sint-Niklase wegen daalt lichtjes, maar deze groep blijft het voornaamste slachtoffer
Het aantal Sint-Niklase verkeersslachtoffers is het afgelopen jaar lichtjes gedaald ten opzichte van 2022. In totaal gebeurden er 359 ongevallen in de Wase hoofdstad, waarbij in meer dan de helft van de gevallen fietsers betrokken waren. Vijf mensen lieten in 2023 het leven in het verkeer.
Het voorbije jaar gebeurden er dertien verkeersongevallen met lichamelijke letsels minder dan in 2022. Dat blijkt uit cijfers die raadslid Jos De Meyer (CD&V) opvroeg bij het Sint-Niklase stadsbestuur. Meer dan 87 procent van de ongevallen vonden plaats in Sint-Niklaas, de overige 45 incidenten gebeurden in de deelgemeenten.
Vijf dodelijke slachtoffers
Opvallend is dat bij iets meer dan de helft van de ongevallen fietsers betrokken waren. Auto’s en brom- en motorfietsen volgen op plaatsen twee en drie met respectievelijk 18 en 14 procent betrokkenheid. Afgelopen jaar stierven in Sint-Niklaas vijf mensen in het verkeer, 29 raakten zwaargewond en 173 slachtoffers liepen lichte verwondingen op bij een ongeval.
De meeste ongevallen vonden plaats in straten in het stadscentrum. Onder meer de Parklaan (13), Plezantstraat (10), Grote Markt (10), Stationsstraat (9) en Moerlandstraat (9) staan bovenaan het lijstje. Buiten de stadskern bleken de Heistraat (12), Heidebaan (11), Puitvoetstraat (7) en Raapstraat (7) de gevaarlijkste punten. Het aantal ongevallen met blikschade (907) nam dan weer toe ten opzichte van 2022 (804), een toename van zo’n 8 procent.
Onverantwoord rijgedrag
“Wanneer we de ongevallen met doden en zwaargewonden analyseren, stellen we vast dat de oorzaak niet bij de verkeersinfrastructuur ligt, maar vaak in het gedrag van de weggebruikers zelf”, klinkt het bij het schepencollege, waarmee het onder meer verwijst naar snelheidsovertredingen, onoplettendheid en het rijden onder invloed.
“Ik doe ook een oproep aan het stadsbestuur om nog meer in te zetten op sensibilisering voor een veilig en verantwoord rijgedrag van alle weggebruikers”, reageert De Meyer. “Goed onderhouden voetpaden en veilige fietspaden dragen eveneens bij tot de verkeersveiligheid.”