Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
23
Schoenenwinkelketen Bristol, met 117 filialen in ons land, vraagt gerechtelijke reorganisatie aan en houdt uitverkoop
-
PREMIUM
Willem (34) verdient 3.463 euro bruto. Onze werkexpert neemt zijn loon onder de loep: “Schoolvoorbeeld van promotieval”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor arbeidseconomie van de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert neemt elke week het loon van een HLN-lezer onder de loep. Vandaag is Willem aan de beurt, een prille dertiger die als administratief bediende werkt. Met tien jaar ervaring op de teller verdient hij netto 2.353 euro, met daarbovenop maaltijdcheques en een gsm-abonnement. “Het brutoloon is erg mooi, maar één gesprek kan hem veel opleveren”, tipt Baert. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
-
Jobat
Waarom stijgen sommige lonen in juni? Wanneer volg jij? En kan een indexering ook in je nadeel werken?
-
PREMIUM
Extra kosten voor handbagage? Testaankoop klaagt vliegmaatschappijen aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?
Als je een vliegreis boekt, betaal je tegenwoordig dikwijls extra kosten voor je handbagage, tot wel 75 euro per stuk. Consumentenorganisatie Testaankoop wil de wildgroei aan zulke supplementen aan banden leggen en heeft daarom bij de Economische Inspectie een klacht ingediend tegen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Twijfel je zelf wat voor koffer je al dan niet mag meenemen, en of handbagage al dan niet is in begrepen in de prijs? Onze reisexpert Johan Lambrechts zet de regels bij verschillende maatschappijen op een rij én deelt een handige hack. -
Spaargids.be
Ga jij voor een extra bonus van ruim 11.000 euro? Zo interessant is het om je pensioen (niet) uit te stellen
Ook na je zestigste mag je aan de slag blijven. Tenminste, als je werkgever dat wil. Maar is het financieel interessant om je pensioen uit te stellen? Of neem je je pensionering toch maar best zo snel mogelijk aan? Spaargids.be schetst het financiële plaatje. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Independer
Uitvaartverzekering afsluiten als je (zwaar) ziek bent: kan dat zomaar?
-
PREMIUM
Kruidvat stunt en verkoopt speelgoed aan 50 euro onder de adviesprijs: mag dat zomaar?
Straffe promo bij Kruidvat deze week: voor nog geen tien euro kan je er een Nerf-speelgoedwapen kopen. Een groot verschil als je weet dat de adviesprijs meer dan zestig euro bedraagt. Tik je dan echt een goeie deal op de kop? Of zorgt de ‘adviesprijs’ hier voor misleiding? Wij vroegen het aan twee retailexperts en Testaankoop: “Dit hadden ze duidelijker moeten aangeven in de folder.” -
PREMIUM139
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
Op het eerste gezicht is elektrozaak Lommelen een betrouwbare familiezaak, maar niets is wat het lijkt. In heel het land en daarbuiten hebben zich al meer dan 1.500 gedupeerden gemeld die hun dampkap, microgolf of koelkast bestelden en betaalden, maar nooit kregen. Ook een terugbetaling bleek onmogelijk. Het Antwerpse parket start nu zelfs een onderzoek. “Ik begrijp niet hoe zo’n bedrijf na een tsunami aan klachten kan blijven doorgaan”, zegt gedupeerde Lea Smeuninx (57) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. -
Livios
Al meer dan 70.000 tegels ‘gewipt’: zo maak je ook jouw bodem groener en duurzamer