Twee drukke punten in Mortsel-dorp, kruispunt Sint-Benedictusstraat-Molenstraat en de rondweg rond de kerk, zijn voor verbetering vatbaar.© Filip Spoelders/RR

Buurtcomité vraagt oplossing voor sluipverkeer in Mortsel-dorp: “We moeten opnieuw een woonwijk worden”

Mortsel -

Door zijn ligging tussen de Mechelse- en de Liersesteenweg kreeg Mortsel-dorp de afgelopen jaren alleen maar meer verkeer te slikken. De bewoners zijn dit beu en vragen oplossingen met het comité Veilig, gezond en leefbaar Mortsel-dorp.

Filip Spoelders

Het stadsbestuur is zich bewust van de drukke en onveilige situatie in de straten van Mortsel-dorp. De afgelopen jaren werden hier en daar aanpassingen ingevoerd, zoals de proefopstelling met de knip in de Kerkstraat, maar die zijn niet voldoende.

Een bevraging van het comité bij 117 buren, handelaren en ouders van kinderen die schoollopen in een van de twee scholen van Mortsel, geeft aan dat 23,7 procent dagelijks en 40,7 procent wekelijks met een gevaarlijke verkeerssituatie te maken heeft.

Drie punten

“Daarom hameren we op onze drie punten: veilig, gezond en leefbaar. We wensen ons weer veilig in onze woonwijk te verplaatsen. De resultaten van de bevraging geven duidelijk aan hoe de wijkbewoners zich voelen. We worden dagelijks geconfronteerd met onveilige situaties. ‘Gezond’ richt zich op de mentale gezondheid – geluidsoverlast van het drukke verkeer heeft een grote impact – en de fysieke gezondheid. Denk maar aan de uitlaatgassen. Kortom, onze woonwijk moet leefbaar worden”, schetst Nabila Fadil de visie van het buurtcomité.

De rondweg rond de Sint-Benedictuskerk met ook school De Tandem is te gevaarlijk volgens de ouders van de kinderen.© RR

De afgelopen jaren werd de zone 30 in de omgeving uitgebreid, kwam er een proefproject met de knip en werden voorrangsregels aangepast. Het heeft te weinig positieve gevolgen volgens Veilig, gezond en leefbaar Mortsel-dorp. “Het laatste mobiliteitsplan uit 2012 benadrukt wel de bekommernissen van de bewoners maar de afgelopen twee legislaturen is er geen totaalaanpak geweest. We hebben het dan ook over meerdere woonwijken in Mortsel met gelijkaardige problemen. De automobilisten die zich door onze straten snel een weg zoeken tussen de twee gewestwegen hebben geen affiniteit met ons dorp. Ze razen er zo snel mogelijk door. Ouders van kinderen op De Tandem of van scholieren die door de Molenstraat fietsen, hebben angst dat er iets vreselijk gaat gebeuren. De fietsstraat in de Van Dijckstraat is ondertussen verdwenen op vraag van de wijkbewoners. 98 Procent van de automobilisten hield zich niet aan de verkeersregels en er was geen handhaving.”

“We hebben de laatste tijd veel gedaan in Mortsel-dorp en we beseffen dat er nog verbeteringen nodig zijn. Sommige knelpunten zijn aangepakt, bij andere is het niet gelukt. We hebben veel tellingen en proefprojecten gedaan zodat we veel materiaal hebben om een studie op te starten”

Steve D’Hulster (Vooruit)

Schepen van Mobiliteit

Het buurtcomité had onlangs een gesprek met schepen voor Mobiliteit Steve D’Hulster (Vooruit). “We hopen dat er in constructief overleg tussen de stad en de buurtbewoners duurzame oplossingen geïmplementeerd kunnen worden. Wij wensen vooral dat er een globaal plan en visie met de nodige handhaving komt voor de wijk zodat we ons opnieuw veilig kunnen voelen.”

Het kruispunt Molenstraat-Sint-Benedictusstraat, waar de voorrangsregels werden aangepast, wordt als druk en gevaarlijk beschouwd.© Filip Spoelders

Globale oplossingen kosten tijd de schepen D’Hulster. “We hebben de laatste tijd veel gedaan in Mortsel-dorp en we beseffen dat er nog verbeteringen nodig zijn. Sommige knelpunten zijn aangepakt, bij andere is het niet gelukt. We hebben tellingen en proefprojecten gedaan zodat we veel materiaal hebben om een studie op te starten. Tegen het einde van het jaar moet deze duidelijke scenario’s met ingrepen opleveren voor de zone tussen de Mayerlei, Lierse- en de Mechelsesteenweg. Het nieuwe stadsbestuur zal in samenwerking met het buurtcomité uit deze maatregelen kunnen putten. Op korte termijn hebben we net de zone 30 uitgebreid naar de Sint-Benedictusstraat. Parkeerplaatsen rond de kerk die het zicht belemmeren, zullen worden vervangen door een groene invulling.”

 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit stad & rand