Facebook gaat nieuwe tools uitrollen om je privacy te beschermen
Facebook gaat een nieuwe set tools uitrollen waarmee het de gebruiker makkelijker wil maken geïnformeerde keuzes inzake hun privacy te maken. Facebook doet dit als antwoord op nieuwe Europese privacywetten. Daarnaast plant Facebook ook het personeel te verdubbelen dat zich bezighoudt met de strijd tegen haat en terroristische propaganda online. Dat heeft operationeel directeur Sheryl Sandberg vandaag gezegd in Brussel. Tegen eind dit jaar moeten er nog eens 10.000 personeelsleden bijkomen.
"We richten wereldwijd een nieuw privacycentrum op dat de privacy-instellingen voor Facebook op één plek onderbrengt en het voor gebruikers makkelijker zal maken hun gegevens te beheren", zei Sandberg vandaag in Brussel.
Ze verklaarde dat de oprichting van zo'n 'privacycentrum' werd ingegeven door de vereisten van de General Data Protection Regulation (GDPR), een set Europese regels waardoor Europeanen meer controle moeten krijgen over hun informatie en hoe bedrijven die kunnen gebruiken.
Monsterboetes
"Onze apps richten zich al lang op het verlenen van transparantie en controle en dat biedt ons een goed fundament om alle vereisten van de GDPR tegemoet te komen en spoort ons aan te blijven investeren in producten en opvoedingstools die de privacy beschermen", aldus nog Sandberg.
Bedrijven die de GDPR overtreden, riskeren een maximumboete van 4% van hun jaarlijkse omzet of 20 miljoen euro, afhankelijk van welk bedrag hoger ligt. In het geval van Facebook, dat in 2016 een omzet draaide van 27,6 miljard dollar, zou de maximumboete 1,1 miljard dollar (895 miljoen euro) bedragen.
"We hebben niet genoeg gedaan om misbruik van onze technologie te stoppen", zei ze. "We hebben veel gedaan om de positieve zaken van onze platforms te maximaliseren, maar we moeten meer doen om de negatieve zaken te minimaliseren."
Facebook heeft vandaag 10.000 mensen in dienst die zich met veiligheid bezighouden. Tegen het eind van het jaar moeten dat er 20.000 worden, voor een betere controle van illegaal materiaal dat online geplaatst wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Facebook
Mark Zuckerberg: “We laten gebruikers op Facebook zelf beslissen of nieuws betrouwbaar is”
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Grijp zélf de controle over je Facebookfeed met deze zeven handige tips
Facebook morrelt met de berichten die hoog op je nieuwsoverzicht verschijnen. Zo zal je minder virale video’s en nieuwsartikels te zien krijgen, omdat het bedrijf meer wil focussen op “betekenisvolle sociale interacties”. Wil je zelf meer grip op je feed? Check dan deze zeven tips. -
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
-
6
“Ze kunnen zware boetes krijgen”: Europese Commissie opent onderzoeken naar Meta, Google en Apple
Houden Meta, Google en Apple zich aan de nieuwe internetregels van de Digital Markets Act (DMA)? De Europese Commissie is onderzoeken gestart om die vraag te beantwoorden. Sinds begin deze maand wordt hun macht ingeperkt, maar het dagelijks bestuur van de Europese Unie (EU) vermoedt dat ze niet genoeg moeite hebben gedaan. Er hangen nu miljardenboetes boven de Amerikaanse technologiegiganten. -
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
Een vreemde ontdekking voor de 20-jarige Oekraïense youtuber Olga Loiek. Ze kreeg te horen dat haar gezicht gebruikt wordt om op Chinese sociale media Russische snoepjes te verkopen en propaganda te verkondigen. “Ik ben woedend. Honderdduizenden van mijn landgenoten zijn moeten vluchten, werden verwond of zijn gedood door Russische aanvallen”, vertelt ze in bovenstaande video. -
Mediamagnaat Rupert Murdoch over strijd tegen nepnieuws: "Facebook zou betrouwbare nieuwsbronnen moeten betalen"
-
PREMIUM
U moet minder op Facebook zitten (zegt Mark Zuckerberg zelf)
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, stopt met het betalen voor nieuws van Australische mediabedrijven. Het bedrijf verklaarde dat het de Facebook News-tab in Australië zal schrappen en de deals met nieuwsuitgevers ter waarde van honderden miljoenen dollars niet zal verlengen. -
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageererik jagers
peter verbruggen
Resist You