23 maart 2018 om 03:00
Luister naar

Avondmaal ‘in aansluiting op eredienst’

Tweewekelijkse rubriek over religie en theologie.

Soms loop je – in een antiquariaat bijvoorbeeld – zomaar een vergeten theologische stroming tegen het lijf. Daarvan zijn er namelijk nogal wat. Wat je van zo’n ontdekking vaak leert, is hoe weinig origineel onze geloofsvragen en -antwoorden vandaag zijn.

Neem de Berneuchener beweging uit de jaren twintig van de twintigste eeuw. Vrijwel vergeten, en misschien wel deels door het eigen succes. In recente boeken kom je de Berneuchener beweging alleen nog tegen in een voetnoot bij de bekend geworden uitspraak van de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer uit 1935 dat ‘alleen wie het opneemt voor de Joden gregoriaans mag zingen’. Die kritische opmerking was namelijk (niet geheel ten onrechte) gericht tegen deze beweging. Maar verder?

Wat de Berneucheners wilden (en dat zal velen vandaag aanspreken) was eerst en vooral een missionaire, levende kerk. En over hoe dat moest, hadden ze allerlei ideeën. In 1923 was een groep jonge Duitse stadsdominees bij elkaar gekomen op een landgoed bij Berneuchen (tegenwoordig Barnówko in Polen). Ze wilden met elkaar praten over hoe het verder moest met de kerk in een snel seculariserende omgeving. Enerzijds hadden ze het helemaal gehad met de horizontale, sociale verhalen van de vrijzinnigheid en anderzijds met de dorre, dogmatische preken van de orthodoxie. Opgaan in allerlei theologische haarkloverijen wilden de mannen ook niet.

Hun vraag was heel praktisch: kan het evangelie ook in deze moderne tijd het hele leven doordringen en heiligen? Als antwoord ontwikkelden ze een interessante manier van denken over symbolen die tot op vandaag nauwelijks nog goed in kaart gebracht is. De kerk, stelden de Berneucheners, moet niet langer praten óver de dood en de opstanding van Jezus, maar die ‘gestalte’ geven – in de kerkdienst en in andere ­activiteiten van de kerk – en daardoor mensen helpen om hetzelfde in hun eigen leven te doen: in hoeverre wordt ons leven, ons werk, ons huwelijk, onze staat een symbool van Gods redding in Jezus Christus?

Hun gesprekken leidden in 1926 tot een ambitieus programma om het persoonlijk én maatschappelijk leven te laten doortrekken door het christelijk geloof: het Berneuchener Buch. Dat werd ondertekend door zeventig theologen, maar ook door artsen, architecten en adellijke figuren.

Wie de lijst doorneemt, krijgt het gevoel van een stilte voor de storm. Voortrekker was dominee Wilhelm Stählin uit Neurenberg, maar ook de latere ‘schoongrootmoeder’ en schoonvader van Dietrich Bonhoeffer, Ruth von Kleist-Retzow en haar zoon, de politicus Hans von Wedemeyer, staan op de lijst. Von Kleist zou een centrale figuur worden in de Bekennende Kirche en het verzet tegen Hitler. Zo staan er meer latere tegenstanders van Hitler op de lijst, van wie sommigen de terreur van het Derde Rijk niet zouden overleven.

Anderzijds – en dat maakt het zo wonderlijk – ondertekenden ook enkele mensen het programma die een paar jaar later zeer overtuigde nazi’s zouden worden. Hoe is het mogelijk, denk je, dat gelovige mensen elkaar vinden in een plan voor de vernieuwing van de kerk en de heiliging van het leven, en dan toch amper tien jaar later zulke verschillende politieke wegen gaan?

Na Hitlers machtsovername in 1933 sloot de beweging onder de druk van het nationaalsocialisme zich snel steeds binnen de kerk op, en gingen de aanhangers – op een enkeling na – zich vrijwel nog uitsluitend met liturgie en kerkliederen bezighouden, als middel om moderne mensen in contact met God te brengen. Vandaar Bonhoeffers kritiek: je maakt je druk om een goede eredienst en de missionaire taak van de kerk, maar het lot van de Joden – daar hebben jullie het niet over!

Op zichzelf leverden die inspanningen mooie dingen op. Na 1945 breekt in Duitsland en ook in Nederland het besef door dat liturgie iets méér is dan alleen wat zingen en bidden rond de preek. Ook ontdekken protestanten het kerkelijk jaar. Zonder de Berneucheners waren die herontdekkingen nauwelijks denkbaar. Zo bestreden ze – effectief – de in Duitse protestantse kerken bekende uitdrukking dat er ‘in aansluiting op de eredienst’ avondmaal gevierd zou worden. De beweging bestaat tot op vandaag, maar de kans om een wezenlijke christelijke invloed op de maatschappij uit te oefenen, heeft ze helaas nooit gekregen.

creationisme

Een heel ander onderwerp: creationisme. Deze week verscheen het antwoord van bioloog, theoloog en veelschrijver Willem Ouweneel op het veelbesproken boek van Gijsbert van den Brink, En de aarde bracht voort. De titel van ­Ouweneels bijna vierhonderd pagina’s tellende boek is Adam, waar ben je? en lijkt vooral bedoeld om de stelling van Van den Brink te ontkrachten dat er in principe geen conflict bestaat tussen christelijk geloof en de evolutietheorie. ‘Met de kennis die wij nu hebben van biologische mechanismen en van het fossielenarchief, is het mij onmogelijk in een algemene evolutie (van amoebe tot mens) te geloven’, schrijft ­Ouweneel. Dat zegt hij ‘uit puur biologische, niet theologische motieven’.

Theologische bezwaren tegen de christelijke omarming van de evolutietheorie heeft hij namelijk ook, en daarover gaat zijn nieuwe boek. Het is namelijk onmogelijk om aan ‘de Bijbelse boodschap van Genesis 1-3’ én aan wat de Bijbel verder zegt over het ontstaan van het heelal vast te houden en tegelijk evolutionist te zijn, aldus Ouweneel. Een belangrijk deel van Ouweneels betoog bestaat eruit vast te stellen dat bijbelschrijvers en kerkvaders zelf wel degelijk ge­loofden dat God in korte tijd de wereld en één mensenpaar heeft geschapen, en dat deze overtuiging de hele Bijbel en het grootste deel van de kerkgeschiedenis doorademt. Allicht was dat het geval, denk je. De discussie zal gaan over Ouweneels conclusie dat als je allerlei elementen uit het scheppingsverhaal symbolisch leest (en dan niet zoals de Berneucheners dat bedoelden) hun betekenis grotendeels verdampt. Het is nu wachten op een reactie op het boek van de AGH-aanhangers, zoals Ouweneel ze noemt: de theologen die uitgaan van ‘Adam als Geëvolueerde Hominide’.

Adam, waar ben je? Een theologische evaluatie van de nieuwe evolutionistische hermeneutiek

Willem J. Ouweneel. Uitg. Buijten & Schipperheijn, Amsterdam 2018. 384 blz. € 29,90

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.