Direct naar artikelinhoud
Lifestyle

Stromae en zijn vrouw Coralie maken nu ook meubels en interieurspullen: "Het is helemaal onze stijl"

Mosaert, het label achter Stromae, komt nu ook met decospullen
Beeld Stephan Vanfleteren

Na je platenrek en klerenkast vult Stromae nu ook de rest van je huis. De modelijn Mosaert, die hij samen met zijn vrouw Coralie runt, lanceert haar eerste homecollectie, inclusief behang, servies en meubels. 

Een olijk duo hadden we verwacht, van kop tot teen in grafische Afrikaanse prints. Maar Paul Van Haver en Coralie Barbier lijken helemaal niet op de bonte families uit hun reclamecampagnes. Hij draagt een zwarte, strak gesneden kostuumbroek, nette schoenen en een bleekblauwe coltrui. Zij een grijze sportlegging, oversized paarse sweater en witte sneakers. Van hen allebei gaat een Peter Pan-achtige jeugdigheid uit. Ook al zijn ze beiden de dertig al eventjes gepasseerd.

“Let niet op de dozen en de rommel”, lacht Coralie Barbier (33) verontschuldigend als we ons neervlijen in een knalblauwe zetel. Niet zo verwonderlijk dat hun kantoor in Anderlecht aan het dichtslibben is. Binnen twee weken lanceren ze hun nieuwe collectie, de vijfde intussen al. En die is alweer een slagje uitgebreider dan de vorige. Bovendien presenteert de creatieve tandem, naast kleren, nu ook meubels en interieurspullen. Vazen, kussens, dekbedovertrekken, behangpapier, borden, handdoeken en een fauteuil: bijna vijftig items in totaal. Net als de kleren worden die volledig geproduceerd in Europa.

Fabriekswinkel

En alsof dat nog niet genoeg is, openen ze óók een expo met pop-upshop in Le Bon Marché in Parijs. Onder de noemer Mosaert Fabrique maken ze op de gelijkvloerse verdieping van het chique warenhuis twee installaties van elk ­150 m². “Het is een fantasiefabriek à la Sjakie en de Chocoladefabriek”, lacht Paul (33) met twinkelende ogen. Een droomfabriek waar de kledingstukken bengelen aan wit en goud geverfde buizen en waar verkopers overalls dragen. Als extraatje worden, in de etalages aan de Rue de Sèvres, live sokken geweven en witte T-shirts gezeefdrukt.

Voor de gelegenheid maakt Le Bon Marché zelf ook een paar collab-producten, zoals een kaars, een notaboekje en een totebag. Ook in de delicatessenafdeling – La Grande Epicerie – zul je producten vinden met de Mosaert-prints. Het podium van Le Bon Marché zal het jonge merk geen windeieren leggen. Elke dag komen hier maar liefst 15.000 klanten over de vloer. En hun reclamecampagne prijkt vanaf vier april in de Parijse metrostations.

'Voor het eerst sinds lange tijd heb ik ook weer gezongen. En ik moet zeggen dat het deugd deed. Stilletjes aan begin ik weer muziek te maken'

Met andere woorden: de collab geeft een enorme boost. “Ik was al bezig met de collectie toen Le Bon Marché ons contacteerde”, vertelt Coralie, die als modeontwerpster en styliste de kar trekt van de kledinglijn. “Maar door deze samenwerking ontwierp ik meer stukken dan ik normaal van plan was. We gaan namelijk voor het eerst een defilé doen, op vrijdagavond zes april in onze installatie. Dus had ik voldoende items nodig om de mannequins van kop tot teen te kunnen kleden.”

Ontstond ook de designcollectie dankzij de expo? “Paul en ik waren altijd al bezig met interieur. Omdat ze bij Le Bon Marché ook meubels en deco verkopen, was dit het geknipte moment.”

Muzikale comeback

De expo betekent ook goed nieuws voor de fans van de muziek van Stromae. Die zitten sinds 2015 al op droog zaad. Toen lanceerde hij zijn laatste single ‘Quand c’est?’, en trad hij voor het laatst op. Nu schreef hij, speciaal voor het defilé, een nummer van een tiental minuten. Dat zal ook te horen zijn in een videoinstallatie op de expo. “Voor het eerst sinds lange tijd heb ik ook weer gezongen. En ik moet zeggen dat het deugd deed. Stilletjes aan begin ik weer muziek te maken”, vertelt hij. Samen met de Franse rapper Orelsan nam hij een paar maanden geleden ook al het nummer ‘La Pluie’ op.

Mosaert breidt nu uit van een modelijn naar een interieurmerk. Maar eigenlijk is het veel meer dan dat. Paul Van Haver richtte het bedrijf op in 2009, omdat hij naast zijn muziek ook zijn videoclips en zijn imago in het algemeen in eigen hand wilde houden. Het groeide uit tot een heus creatief bureau. Onlangs maakten ze bijvoorbeeld clips voor Major Lazer (‘Run Up’) en Dua Lipa (‘IDGAF’). Hij regisseerde ook mee de reclamespot waarmee Parijs de Olympische Spelen van 2024 probeert binnen te halen.

Muzikale comeback
Beeld Stephan Vanfleteren

Mosaert richtte hij op samen met zijn halfbroer, Luc Junior Tam, die de artistieke directie op zich neemt. Hun moeder doet de administratie en zijn vrouw Coralie is verantwoordelijk voor alles wat styling betreft. Wil hij enkel werken met mensen uit zijn privénetwerk? “Eigenlijk is dat puur toeval. Toen ik muziek begon te maken, babbelde ik er veel over met mijn broer. Omdat hij toffe ideeën had. Hem daarvoor betalen, kwam niet in me op. Ik had geen geld. En hij was mijn broer. Maar toen ik een platenfirma kreeg, wilde ik ook hem vergoeden voor zijn bijdrage. Mijn moeder doet al sinds het begin mijn administratie. Daarvoor wil je echt iemand die je honderd procent kunt vertrouwen”, aldus Paul.

Coralie knikt: “Ik begon eind 2012 voor Paul te werken omdat hij iemand zocht om zijn outfits te maken. Ik werkte toen als ontwerpster voor het merk Mais il est où le soleil. Geïnspireerd op zijn songs tekende ik zijn podiumtenues. Pas later werden we een koppel.”

Verkleedpartij

Vanuit die podiumoutfits ontstond het plan om onder het label Mosaert een kledinglijn te starten. “Ik stak veel moeite in die outfits, dus vond ik het zonde om er maar één exemplaar van te maken”, legt Coralie uit. In december 2014 lanceerden ze polo’s en sokken. Later kwamen er cardigans, broeken, sweaters, bomberjacks en zelfs schoenen, in samenwerking met Repetto. Niet op het moordende ritme van de modewereld. Is er een nieuwe collectie – of plaat – klaar, dan komt die op de markt.

Nu Stromae minder optreedt, komt de modelijn steeds losser te staan van de artiest. “We willen kleren maken voor iedereen: van jong tot oud. Niet voor mensen die zich willen verkleden in Stromae”, aldus Coralie. Paul pikt in: “Vroeger droeg ik non-stop mijn eigen merk, maar het werd een beetje too much. Ik wil er niet meer mee samenvallen. Mijn smaak is, met ouder worden, veranderd.”

'De homecollectie is helemaal onze stijl. We wisten zeker dat er velours in moest zitten. Van dat materiaal zijn we al jaren gek. Eigenlijk zijn we het alweer bijna beu'

De kledingcollectie is echt een samenwerking van het duo. Maar hoeveel inspraak duldt Coralie als modeontwerpster in haar collecties? “Ik begin altijd met een moodboard. In het begin gebruikten we veel Afrikaanse was-prints, ook door de link met Paul zijn plaat. Maar voor deze collectie is dat art nouveau en art deco. Op die moodboards geeft Paul feedback. Vervolgens werk ik de prints uit, samen met de Brusselse studio Boldatwork. Mode is mijn business, muziek de zijne. Maar juist omdat we geen echte kenners zijn, kunnen we wel met een frisse blik naar elkaars werk kijken en daar feedback op geven.”

Paul: “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mode, omdat het een andere manier is om je uit te drukken. Je kunt er echt een boodschap mee overbrengen. Toen ik nog rapte, dacht ik goed na over wat ik droeg. Eerst typische, baggy broeken. Maar toen ik film studeerde, leerde ik hoe je die clichés kunt doorbreken.”

Mini-Mosaert

Vragen wij ons nog af: als de kleren ontstonden op basis van Stromae, is de decolijn dan ook afgeleid van hun eigen huis? “Eigenlijk is ons huis tamelijk neutraal, met witte muren. Al hebben de meubels en objecten wel kleur. In een superdrukke omgeving zouden we niet kunnen leven”, zegt Coralie.

“Het is wel helemaal onze stijl. Zo wisten we zeker dat er velours in moest zitten. Van dat materiaal zijn we al jaren gek. Eigenlijk zijn we het alweer bijna beu”, lacht Paul.

Wat zijn de toekomstplannen nog voor Mosaert? Kinderkleren, gokken we. Ook omdat een Frans showbizzblad kopte dat het duo deze zomer hun eerste kindje verwacht. Maar bevestigen doen Paul en Coralie nog niet. “Veel mensen vragen naar een kinderlijn, maar dat zijn we voorlopig niet van plan. We hebben ook geen kinderen. Liever zouden we de decolijn verder uitwerken. We dromen ervan om tapijten te maken, maar we zoeken voorlopig nog naar een goede producent”, aldus Coralie. Ze lacht: “Het zou wel goed uitkomen, want we zoeken er nog eentje voor bij ons thuis.”

Mosaert Fabrique, van 7 april tot 13 mei in Le Bon Marché Rive Gauche in Parijs. Capsule no. 5 is daar te koop en via de webshop mosaert.com. Een Belgische pop-up volgt later.