Zo wil Ikea van de auto een woonkamer maken
zelfrijdende auto'sIkea zet in op autonoom rijden. Het bedrijf presenteert zeven concepten van interieurs voor onder meer zelfrijdende winkels, fitnessruimtes, kantoren, cafés en hotels.
Ikea ziet autonome shuttles met lounge-achtige interieurs als een zakelijke kans. En waarom ook niet? Auto's zonder een stuur of dashboard geven ontwerpers namelijk de vrijheid om 'out-of-the-box' te denken. En een interieur te ontwerpen met lades, een tafel en zetels kunnen ze bij de meubelgigant natuurlijk als geen ander.
Ikea heeft daarom zeven virtuele concepten onthuld die een visie schetsen voor de toekomst van het woon-werkverkeer. "Het ware potentieel van zelfrijdende auto's ligt niet in ons vermogen om te rijden zonder onze handen op het stuur te hebben", aldus een woordvoerder. "Het zit 'm in wat we kunnen doen of ervaren in zelfrijdende auto's." De concepten heten respectievelijk Office, Cafe, Healthcare, Farm, Play, Hotel en Shop.
Sommige concepten zijn in lijn met wat we al kennen van autofabrikanten, andere zijn nieuw en origineel. Cafe is bijvoorbeeld een coffeeshop op wielen die stedelingen aanmoedigt om even te stoppen met hun drukke leven en bij te komen met een café latte. Play is een kleine ruimte op wielen waarin gebruikers augmentedrealityspellen kunnen spelen en Shop vindt het concept van een pop-upwinkel opnieuw uit door het mobiel te maken Tot slot brengt Healthcare artsen naar patiënten, in plaats van andersom.
Ikea heeft een app gemaakt waarmee Apple-gebruikers de zeven concepten vanuit elke hoek kunnen bekijken en op hun iPhone of iPad kunnen ervaren. Voorlopig komt het niet tot een echte uitvoering. De kans is groot dat Ikea wacht tot een ander bedrijf begint met het bouwen van autonome shuttles. Volvo bijvoorbeeld is er druk mee bezig. Dat zou kunnen leiden tot een mooi Zweeds samenwerkingsverband, met een topmodel dat Volvo Billy Pax zou kunnen heten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz
Autofabrikant Mercedes-Benz denkt binnen een paar jaar de concurrentie aan te kunnen gaan met de bus, metro en tram in steden. Met een netwerk van zelfrijdende, elektrische voertuigen kan lokaal openbaar vervoer – dat alleen al door de loonkosten van chauffeurs vaak onrendabel is – winstgevend worden gemaakt. -
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
De Zweedse autobouwer Volvo mag in Zweden zelfrijdende wagens testen in het verkeer. De verkeersautoriteiten hebben daarvoor het licht op groen gezet. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
In deze Volvo kan je met gerust hart een dutje doen
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUMAD
Hét alternatief voor het vliegtuig, trein en auto? De hyperloop, 'buizenpost voor mensen'
-
Livios
“Wekelijks je gras maaien is achterhaald”: zo laat je je gazon verantwoord stralen
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg
J. VAN SCHUERBEECK
Freddy De Vos
Paul van de velde
François Defosse