Direct naar artikelinhoud
Buitenland

Hoe kon de brug in Genua zo plots instorten?

Hoe kon de brug in Genua zo plots instorten?
Beeld AFP

Deze middag stortte de 'Ponte Morandi' in, een viaduct over de A10-snelweg in het Italiaanse Genua. Volgens de laatste berichten zijn er al 42 mensen om het leven gekomen, maar er wordt gevreesd dat de dodentol nog zal oplopen. Tegelijkertijd rijst de vraag: hoe kan zo'n brug plots instorten? Een oorzaak is nog niet bekend, maar er zijn wel enkele hypotheses.

Volgens sommige media zou een plotse, intense storm aan de basis liggen van de aardverzakking aan een van de pijlers. Verschillende lokale kranten rapporteren een hevig onweer dat losbrak een paar minuten voor de brug instortte. CNN meldt dat net voor het incident in de buurt windstoten gemeten werden tot 57 kilometer per uur.

Bovendien vertelde een ooggetuige aan het Italianse persagentschap Ansa dat hij de bliksem zag inslaan op de brug, net na 11.30 uur. Die berichten zijn nog niet bevestigd.

Constructiefouten

Een andere denkpiste draait om structurele slijtage. Onder andere professor Antonio Brencich van de universiteit van Genua had al langer zijn twijfels bij de brug. In 2016 had hij het nog over “een aantal problematische kenmerken” die de brug mogelijk onveilig zouden maken. "Er werd wat oplapwerk verricht, maar structureel veranderde er niets", aldus Brencich. 

Volgens de professor zou het oorspronkelijke ontwerp van de brug nooit hebben voldaan. Riccardo Morandi, de ingenieur die de brug ontwierp, zou een fout hebben gemaakt in zijn berekeningen voor de draagkabels van de brug. De ingenieur zou immers geen rekening hebben gehouden met de slijtage en het roesten doorheen de tijd.

"Ik zei niets schokkend in dat interview, maar ik gaf wel enkele argumenten van wat vele experts en leken in Genua al lang beaamden: dat de Morandi-brug vervangen en heropgebouwd moest worden”, zegt de professor vandaag tegen Linkiesta.it. Volgens hem zou het onweer minder zwaar doorwegen als mogelijke oorzaak. 

Constructiefouten
Beeld AFP

Opknapwerken en veel verkeer

Anderen vragen zich dan weer af of de werken die plaatsvonden aan de brug op het moment van het ongeluk niet de oorzaak konden zijn. Infrastructuurgroep Atlantia, die de brug uitbaat, verduidelijkt dat er werken bezig waren aan de funderingen. Atlantia wijst er echter op dat die werken de voorbije jaren al vaker plaatsvonden. De laatste keer gebeurde dat nog in 2016.

'De instorting was onverwacht en onvoorspelbaar'
Atlantia, uitbater brug

Daarnaast was het vandaag ook iets drukker dan normaal op de weg door de Italiaanse feestdag Ferragosto, die morgen aanbreekt. Veel Italianen gingen vandaag al de baan op om naar het strand of de bergen te rijden. 

"Onverwacht en onvoorspelbaar"

Het is nog te vroeg om een oorzaak vast te pinnen, reageert ASPI, de eenheid binnen Atlantia die de brug beheerde op de verschillende hypotheses die nu al circuleren over de ingezakte brug. "De instorting was onverwacht en onvoorspelbaar. De brug werd voortdurend gemonitord, zelfs meer dan wettelijk noodzakelijk was", klinkt het in een statement aan persagentschap Reuters. "Er was geen reden om te denken dat de brug gevaarlijk zou zijn."

Een onderzoek zal meer licht op de zaak werpen. Dat kan gestart worden zodra de reddingswerken voorbij zijn.