Direct naar artikelinhoud
Film Top 10

Voor deze 10 films moet u deze week zeker naar de filmzaal

‘Mary Poppins Returns’.Beeld Jay Maidment

Onze filmredactie loodst u u door het filmaanbod: dit is het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

, en

1. Ce magnifique gâteau!

De meest bijzondere animatiefilm van het jaar komt niet van Disney of Pixar, maar wel uit ons land. Ce magnifique gâteau!, een bundeling van vijf lichtjes surrealistische verhalen die zich afspelen in een Afrikaanse kolonie, duurt nauwelijks 44 minuten, maar regisseurs Emma De Swaef en Marc James Roels zwoegden er wel meer dan zes jaar aan. Dat is eraan te zien: de stop-motionwereld die ze creëren met wol en vilt is vaak duizelingwekkend mooi, en schippert voortdurend tussen droom en nachtmerrie. Een unieke, artistieke benadering van ons koloniaal verleden, bekeken door een vervormde spiegel.

Nu in de bioscoop, voorafgegaan door de kortfilm Bloeistraat 11.

2. Roma

De Oscar voor de Beste Niet-Engelstalige Film gaat binnenkort naar Roma, dat kan haast niet anders. De Mexicaanse topregisseur Alfonso Cuarón (Gravity) werd de afgelopen 15 jaar groot in Hollywood. Maar nu, op zijn 56ste, kijkt hij in zijn magnum opus terug naar zijn geboorteland. Naar zijn jeugd, als kind van gescheiden ouders. En naar het dienstmeisje dat zoveel betekende voor zijn gezin. Een hoogst persoonlijk en beeldschoon gefotografeerd zwart-witdrama dat nooit voor de gemakkelijke weg kiest, maar zindert van stille emotie. Nu op Netflix, maar por favor: ga dit vooral op een groot scherm zien.

Nu op Netflix. Vanaf 26/12 in een aantal bioscopen. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Alfonso Cuarón.

3. Spider-Man: Into the Spider-Verse

Het is volstrekt begrijpelijk dat u Spider-Man intussen kotsbeu bent. We waren de tel zelfs even kwijtgeraakt: deze Spider-Man: Into the Spider-Verse is alweer de vierde incarnatie sinds 2002. Maar zelfs de grootste cynicus moet inzien: deze frisse animatiefilm is een complete én geslaagde tabula rasa. Spinnenman van dienst is de Afro-latino-tiener Miles Morales (Shameik Moore), maar ook een hele rits Spider-wezens uit andere parallelle werelden vinden deze keer hun weg naar de onze. Het mooie is dat elke variant een eigen visuele stijl uitdraagt. Elk detail klopt, van de nergens geforceerde dialogen tot de compleet met hiphop doordrongen soundtrack.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

4. Shoplifters

De Gouden Palm van dit jaar is er eentje met een groot hart: Hirokazu Kore-eda’s Shoplifters, over een arm Japans gezin dat overleeft van kleine winkeldiefstallen, is geen cerebraal werkstuk, maar een delicate masterclass in empathie door een regisseur op het toppunt van zijn kunnen. Al zijn favoriete thema’s – familie, opvoeding, de hunkering naar geborgenheid – klikken op haast magische wijze samen. Zonder al te nadrukkelijk op uw knopjes te drukken, laat de film u emotioneel alle hoeken van de kamer zien. Vertedering, humor, verdriet: Shoplifters is een bento-box van gevoelens.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Hirokazu Kore-eda.

5. Becoming Astrid

Pippi Langkous, Ronja de roversdochter... Wie aan Astrid Lindgren denkt, ziet speelse taferelen van rebelse, vrije kinderen voor zich. Een groot contrast met wat de Zweedse schrijfster zelf meemaakte in haar jeugd. Een onverwachte tienerzwangerschap, die lang een groot geheim bleef, tekende haar voor het leven, zo blijkt uit Becoming Astrid. Een verrassend oprechte, maar vooral hartverscheurende biopic – ook geschikt voor wie nog nooit van Pippi heeft gehoord. De grootste troef van de film heet Alba August: haar frisse gezicht is een open boek, waarop een hele encyclopedie aan emoties geschreven wordt.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Pernille Fischer Christensen.

6. Mary Poppins Returns

Durven we dit schrijven? Met een dijk van een cliché? Waarom ook niet. Mary Poppins Returns is ‘practically perfect in every way’. Geen remake, maar een heus vervolg, meer dan een halve eeuw na de originele musical uit 1964. Het vraagt bittere onwil om Emily Blunt niet meteen als troonopvolgster van Julie Andrews te omarmen. En misschien ligt het aan ons, maar de nieuwe Mary Poppins heeft ook iets onwaarschijnlijk sexy.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met actrice Emily Blunt en regisseur Rob Marshall.

7. Ma’ Rosa

Brillante Mendoza is best een briljant regisseur, maar in ons land haalt de Filipijn zelden of nooit de bioscoop met zijn energieke, vaak brutale films. Mist u dus deze kans niet om Ma’ Rosa te gaan bekijken: een spannende en sociaal geëngageerde achtervolgingsthriller over een kruideniersvrouw uit Manilla die bijklust als drugsdealer. Met wrange humor en actie trekt Mendoza van leer tegen het corrupte beleid van de omstreden president Duterte. Amateuractrice Jaclyn Jose won in Cannes de prijs voor Beste Actrice.

Van 19 tot 28/12 in verschillende bioscopen.

8. Beautiful Boy

Met zijn eerste Engelstalige film schiet Felix van Groeningen meteen in de roos. Beautiful Boy is een oprecht en emotioneel drama over hoe drugs een heel gezin ontwrichten, maar ook een regelrechte horrorfilm voor ouders. Een ode aan ouderliefde, die tegelijk de grenzen daarvan durft te onderzoeken. De briljante vertolkingen van Timothée Chalamet en Steve Carell zijn beide Oscar-waardig. Bovendien draagt de film uitdrukkelijk van Groeningens artistieke stempel, van de verrassende soundtrack tot de intuïtieve montage. Geen kleine verwezenlijking, in de verpletterende machine die Hollywood is.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Felix van Groeningen en de vader en zoon waarop de film gebaseerd is, en hier onze blik achter de schermen van de Oscar-campagne.

9. Wildlife

Acteur Paul Dano maakt indruk met zijn regiedebuut Wildlife: een indringend portret van een imploderend gezin, opgehangen aan topprestaties van Carey Mulligan en Jake Gyllenhaal. Door de grote ogen van de 14-jarige Joe zien we hoe zijn ouders een persoonlijke crisis doormaken, en hun huwelijk stilaan afbrokkelt. Wildlife gaat over het onvermijdelijke moment waarop het warme bad van je kindertijd plots leegloopt, en je zorgeloze bestaan onherroepelijk in het afvoerputje verdwijnt. Dano – duidelijk een geboren verteller – filmt het allemaal uiterst beheerst, maar doet je diep meevoelen met zijn fascinerende, feilbare personages.

Nu in de bioscoop. 

10. Capharnaüm

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Capharnaüm dit jaar de juryprijs kreeg in Cannes – brons, zeg maar. De Libanese filmmaker Nadine Labaki schetst een ontzettend rauw beeld van het lot dat zowel straatkinderen als mensen zonder papieren in Beirut beschoren is. Ze doet dat echter met zoveel oprechte compassie, verontwaardiging en zelfs warmte dat je niet op slag alle hoop in de mensheid verliest. En ja, het is waar: op papier klinkt de plot met zijn lange flashbackscènes enigszins gekunsteld – alles draait rond het proces dat een twaalfjarige jongen tegen zijn onbemiddelde ouders heeft aangespannen, omdat hij het onverantwoord vindt dat ze maar blijven kweken. Maar in werkelijkheid stoort dat geen seconde.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Nadine Labaki.