Dat ontdekte Trouw. Een advertentie met de titel 'Inloggen Knab' verwees mensen die naar de bank zochten naar een site die zich voordeed als die van de bank.
Als gebruikers probeerden in te loggen, werden de inloggegevens naar de beheerders verstuurd. Op deze manier konden de criminelen inloggen via internetbankieren en geld naar eigen rekeningnummers overmaken.
Niet eerder
Knab zegt nog niet eerder te maken te hebben gehad met phishing via Google-advertenties. "Dat onze inlogpagina een-op-een gekopieerd is, dat kenden we nog niet", aldus een woordvoerder tegenover de krant.
Het gestolen geld is inmiddels weer overgemaakt naar de bankrekeningen van de slachtoffers. De advertentie lijkt ook niet langer in Google te verschijnen.
Advertenties op Google worden vaker gebruikt om internetgebruikers naar verkeerde sites door te sturen. Omdat advertenties bovenaan de zoekresultaten staan, staan ze hoger dan de legitieme websites.
In oktober waarschuwde de politie voor een advertentie voor het politienummer. Hierin werd een betaalnummer geadverteerd, dat 90 cent per minuut rekent om bellers naar de politie door te verbinden.
Toen zei Google "een sterk beleid te hebben voor zijn reclamediensten", en in te grijpen bij mogelijke overtredingen. Volgens een woordvoerder reageert het bedrijf niet op specifieke gevallen.