Technodj Amelie Lens is headliner op Extrema Outdoor en een uithangbord van de Belgische techno
Foto: Nathan Dobbelaere - Concertphotographers

Na megadiscotheken en typische nineties-sound pronkt België met tal van top-dj's: waar staat ons land binnen de elektronische muziek?

Met Amber Broos en Amelie Lens staan er grote Belgische namen op de affiche van technofestival Extrema Outdoor, een van de openers van het festivalseizoen dit weekend. Ons land heeft sinds de jaren 90 een rijke traditie in verschillende genres binnen de elektronische muziek. Welke status heeft België 30 jaar na die piekperiode binnen die scene?

In de jaren 90 was België het epicentrum van de uitgaanswereld in West-Europa. Megadiscotheken als La Rocca, Boccaccio, Café d'Anvers en de veelbesproken Zillion beleefden hun hoogdagen. Wie wilde feesten, kwam naar ons land. In die periode beleeft een Belgisch genre zijn hoogdagen: de 'Eurodance', die recent aan bod kwam in twee afleveringen van de muzikale Canvasreeks 'Belpop'.

"In de nineties bestond er zoiets als de typische 'sound of Belgium', waarvoor we internationaal bekend waren", zegt Studio Brussel-presentator en dj Jeroen Delodder. "Ondertussen staan we nog altijd aan de top van de elektronische muziek met grote namen in uiteenlopende genres. De typisch Belgische sound bestaat niet meer, maar we hebben in bijna elk genre een ambassadeur die wereldtop is."

"Techno-dj's Charlotte de Witte en Amelie Lens zijn absolute wereldklasse. Ze reizen met gigantische producties de wereld rond en spelen voor grote publieken. Daarnaast heb je Dimitri Vegas & Like Mike, die met EDM ('Electronic Dance Music') bovenaan de Tomorrowlandaffiche staan en hun vaste residentie hebben in Ibiza. Al zijn de broers de laatste jaren ook met andere dingen bezig, Dimi met zijn acteercarrière en Mike met solowerk."

Feestcultuur in de genen

België heeft wel wat 'superster-dj's' die de wereld rond reizen met hun muziek, van festival naar club op de verschillende continenten. Een van de jonge talenten die dezelfde weg op gaat, is techno-dj Amber Broos. Ze tourt deze zomer langs de topplekken op de Belgische festivals - zijnde: de Main Stage van Tomorrowland en de Boiler Room op Pukkelpop - over Frankrijk tot in Azië.

"Techno staat in Azië nog in zijn kinderschoenen, ze zijn daar meer georiënteerd naar EDM. In China kennen ze oldschool-klassiekers die ik graag draai zoals 'House of house' niet", zegt Broos aan VRT NWS. "Toch is het leuk om daar als artiest naartoe te trekken, zeker in het spoor van Belgische toppers als Charlotte de Witte en Amelie Lens. Zij staan in het buitenland echt hoog aangeschreven."

"Laten we daarnaast zeker het succes van Lost Frequencies niet vergeten, met al zijn hits en streamingrecords in een heel ander genre. Wat we als Belgen allemaal gemeen hebben, is dat we enorm ondernemend zijn. Kijk maar hoe veel festivals en evenementen er worden georganiseerd in ons kleine land."

Belgen hebben een hart voor elektronische muziek: feesten zit echt in ons DNA

Amber Broos, techno-dj en presentatrice bij Studio Brussel

Opvallend is dat Belgische artiesten binnen de elektronische muziek uitblinken in genres die niet echt mainstream zijn, zoals onder meer techno. En Netsky heeft zich als drum and bass-dj wereldwijd op de kaart gezet. "Met Rampage organiseren we ook het grootste drum and bass-feest ter wereld in het Sportpaleis: een evenement waar veel dj's in die scene naartoe werken", zegt Broos.

Het wereldwijde succes van Charlotte de Witte en Amelie Lens, maar ook de stijgende bezoekerscijfers van Extrema Outdoor, wijzen er tegelijk op dat techno vanuit Belgische hoek een steeds bredere aanhang krijgt. "Eigenlijk staat dat genre dicht bij de Belgen, vanuit de typische feestcultuur uit de jaren 90. Belgen hebben een groot hart voor elektronische muziek in het algemeen. Dat zit in ons DNA."

Van clubcircuit naar festivalland

België heeft niet enkel veel talent op het podium, maar ook achter de schermen, op het vlak van organisatie van evenementen. Een groot verschil met de beroemde en beruchte jaren 90 is dat de manier van uitgaan - en dus ook de beleving van elektronische muziek - drastisch is veranderd.

"In de nineties was er een uitgebreide scene van underground clubs, en dat nachtleven is er nu veel minder. Er zijn nog sterke clubs als Kompass en Fuse, maar we zijn geëvolueerd naar een festivalland. Dat biedt andere mogelijkheden voor artiesten", vindt Broos.

We hebben een festivalcultuur en zijn wereldtop qua organisatie en diversiteit. Bijna elk dorp heeft een festival

Peter Decuypere, festivalexpert

"België heeft een echte festivalcultuur: we hebben bijna in elk dorp een evenement, en we zijn absolute wereldtop, zowel qua organisatie als diversiteit in het aanbod", zegt Peter Decuypere, festivalexpert en destijds bezieler van 'I love techno'. "Qua elektronische muziek is het merk Tomorrowland op internationaal vlak toonaangevend: het grote voorbeeld waar veel andere festivals zich aan spiegelen."

Die festivals spelen ook onrechtstreeks een rol in de bekendheid van Belgische artiesten, heeft Amber Broos zelf al gemerkt. "Tomorrowland zet livesets van dj's online achteraf, en zo leert een internationaal publiek nieuwe artiesten kennen. Het is me al overkomen in een club in Zuid-Korea. Ik werd er aangesproken door mensen die naar mijn set waren gekomen omdat ze mij online hadden ontdekt."

Artiestenmanagement

De kwaliteit van elektronische artiesten en festivals versterkt bovendien elkaar. Tomorrowland en Extrema Outdoor hebben hun activiteiten uitgebreid met een zogenoemde 'artist agency', zoals het bedrijf Labyrinth van Extrema. Zo begeleiden ze achter de schermen de carrière van artiesten zoals techno-dj Amelie Lens, niet toevallig headliner op Extrema. Daarnaast heeft Tomorrowland een dj-academie, waar jongeren workshops kunnen volgen om hun talent te ontwikkelen.

"Belgische dj's worden zo van in het prille begin beter begeleid en krijgen zo internationaal meer kansen binnen het circuit. We blijven een klein land, maar zijn groots op het vlak van raven en organisatie", zegt Decuypere.

"Daarnaast durven Belgen experimenteren en buiten de lijntjes kleuren, en dat zie je ook op dancefestivals. Denk bijvoorbeeld aan het succes van de après-skihut Moose Bar op Tomorrowland, als aanvulling op de elektronische muziek. Een typisch staaltje Belgisch absurdisme, maar het werkt."

Meest gelezen