Charles Leclerc kon Verstappen in de negentien ronden tellende sprintrace op zaterdag aardig bijbenen. "Pas in de laatste paar ronden liep Max wat weg", blikte de Ferrari-coureur later terug. Verstappen moest bij de start zelfs in de verdediging, omdat Leclerc vanaf de tweede plaats een bedreiging vormde.
De Monegask begint in de hoofdrace weer vanaf de tweede plaats, maar Verstappen verwacht nu wel goed te starten. "Ik weet wat we daar fout deden en wat ik verkeerd deed. Dus ik weet ook dat het goed komt als ik gewoon alles doe zoals het zou moeten. De laatste tijd gingen de starts juist erg goed."
Enige scenario waarop Ferrari kan hopen
Het is eigenlijk het enige scenario waarop Ferrari kan hopen. In tegenstelling tot de laatste paar races staat zowel Leclerc als teammaat Carlos Sainz vlak achter Verstappen. Idealiter voor het Italiaanse team lukt het om bij de start één en bij voorkeur zelfs twee auto's voor de WK-leider te krijgen.
Dat is de eerste voorwaarde om ook maar aan winnen te kunnen denken, en tegelijkertijd niet erg realistisch gezien de huidige vorm waarin Verstappen met zijn Red Bull steekt. Die komt normaal gesproken goed weg en kan dan onderweg naar zijn 59e overwinning.
De kans is groter dat de Ferrari's juist naar achteren moeten kijken, waar Sergio Pérez in de tweede Red Bull als vierde begint. Daarachter is de derde startrij voor McLaren, dat dit weekend over een flinke update beschikt (al zit die alleen op de auto van Lando Norris). Ook Norris en zijn teammaat Oscar Piastri kunnen zich met de strijd om de podiumplaatsen gaan bemoeien.
Banden hebben het zwaar op heet asfalt
Het weer speelt een grote rol in Miami. De brandende zon maakt het asfalt erg heet, asfalt dat bovendien zeer ruw is. De banden hebben het daarom zwaar. Bandendegradatie zit de coureurs flink dwars. Dat is het fenomeen dat de banden zo heet worden dat ze grip verliezen en de auto's meer gaan glijden.
Verstappen had daar last van, net als de meeste coureurs. Er was te veel overstuur, wat weer zijn weerslag had op het rubber. Maar Red Bull kon de auto voor de kwalificatie nog aanpassen. "Als de balans nu wat beter is, komt het wel goed", was zijn conclusie zaterdagmiddag.
'Weinig uitdagende' eenstopper gegarandeerd
Als de safetycar zich koest houdt verwacht Pirelli een eenstopper. "Daar is weinig twijfel over", stelt Mario Isola. "Maar het is lastiger te zeggen welke banden worden gebruikt en in welke volgorde. De zachte band bleek in de sprint een optie voor de race. De hardste band is ongetwijfeld de favoriet voor de coureurs, maar dat kan worden gecombineerd met een stint op zacht of op mediums."
De coureurs mopperden wat over de bandenkeuze van Pirelli, die te conservatief zou zijn. "Met zachtere banden was er meer variatie mogelijk geweest", vond Sainz. Verstappen was het daarmee eens. "Ik wil graag meer races met twee of drie pitstops. Dat is veel leuker dan zo'n simpele eenstopper. Het is niet echt een uitdaging. Daar moeten we eens met Pirelli over praten."
Aan de keuze voor Miami kan de Italiaanse bandenfabrikant niets meer veranderen. De coureurs moeten het met het ingevlogen rubber doen.
De Grand Prix van Miami begint om 22.00 uur (Nederlandse tijd).
NUjij: Uitgelichte reacties