Spotify maakt opnieuw winst, prijsverhogingen jagen klanten niet weg

© AFP

Muziekstreamingdienst Spotify heeft in het eerste kwartaal opnieuw winst geboekt. Het bedrijf profiteerde van een grote ontslagronde en van prijsverhogingen voor zijn muziekaanbod.  Dat deelt de onderneming uit het Zweedse Stockholm dinsdag mee.

jvh
Bron: BELGA

Ondanks de gestegen prijs abonneerden meer klanten zich in het eerste kwartaal. Het aantal zogenoemde ‘Premium’-gebruikers steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder met 14 procent tot 239 miljoen. In totaal telde Spotify 615 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, bijna een vijfde meer dan eind maart 2023.

Topman Daniel Ek is optimistisch voor het lopende tweede kwartaal: hij hoopt nog meer klanten te winnen voor Spotify. Ook wil de manager tussen april en eind juni ongeveer 250 miljoen euro bedrijfswinst boeken. Dat zou 40 procent meer zijn dan wat waarnemers verwachten. 

De vorig jaar aangekondigde ontslagronde, waarbij ongeveer 1.500 jobs sneuvelden, en het verminderde marketingbudget hadden een positieve weerslag op de balans. In het eerste kwartaal boekte het bedrijf een bedrijfswinst van 168 miljoen euro. Een jaar eerder tekende het bedrijf nog een verlies op van 156 miljoen euro. De nettowinst klom naar 197 miljoen euro, na een verlies van 225 miljoen euro een jaar eerder. Ook in het slotkwartaal van 2023 boekte Spotify nog rode cijfers.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen