Opnieuw staan scholieren in de kou: “Transport van varkens wordt strenger gecontroleerd dan vervoer van drummende kinderen op de bus”

Zonnebeke/Ieper -

Nieuwe wending in de buskwestie van de Westhoek. Honderden scholieren bleven deze week in de kou staan door een tekort aan bussen. Zonnebeke vraagt nu compensaties aan De Lijn. “Voor alle problemen sinds januari.”

Thijs Pattyn

De Lijn lijkt de problemen met het vervoer van scholieren in Ieper en omstreken maar niet onder controle te krijgen. Nadat het nieuw vervoersplan ervoor gezorgd had dat scholieren uit Zonnebeke en de rest van de Westhoek systematisch te laat kwamen op hun school in Ieper, bleven deze week opnieuw honderden scholieren in de kou staan. “Er zijn klachten over overvolle bussen, die niet meer stoppen aan bepaalde haltes”, bevestigt Matthias Archie, coördinerend directeur van de Ieperse Sint-Maartensscholen.

Honderden in de kou

Dat merken ze ook in Zonnebeke. “Deze week was uitzonderlijk. Bepaalde bussen daagden zelfs niet op”, zegt mobiliteitsschepen Koen Meersseman (#TEAM8980). Hij stak andermaal zijn licht op bij mensen van De Lijn. “Uit goede bron heb ik vernomen dat een derde van de beschikbare bussen op de stelplaats van Ieper wacht op herstel of onderhoud. Ik hoor dat verouderde bussen uit grotere steden in de Westhoek worden ingezet. Het maakt me bijzonder boos dat ik dit nu pas verneem en dan nog via misnoegde medewerkers van De Lijn zelf.” (Lees verder onder de foto)

Scholieren in de Zonnebeekse deelgemeente Beselare.© Thijs Pattyn

“Wij werden en worden in de Westhoek - stelplaats Ieper - geconfronteerd met langere, grotere herstellingen bij een viertal bussen. Dit heeft er voor gezorgd dat we effectief een paar keer hebben moeten schrappen in het spitsuuraanbod”, aldus Frederik Wittock, woordvoerder van De Lijn. “Onze gecombineerde ploegen van operaties en techniek zijn volop bezig om de situatie recht te trekken. Er is nu één bus gevonden in Kortrijk en één bus is hersteld. Een andere reservebus wordt volledig getest op inzetbaarheid. We zouden dus tegen het midden of eind volgende week opnieuw normale capaciteit moeten hebben. De technische ploeg doet er alles aan om grote en kleine mankementen in ons beperkt en ouder wagenpark aan te pakken, ook komend weekend.”

Excuses

De Lijn biedt verontschuldigingen aan. “De collega’s van vervoerregiomanagement staan steeds klaar om een oplossingsgerichte dialoog te voeren met lokale besturen, uiteraard ook met Zonnebeke”, vervolgt Wittock. “Wij beseffen dat dit zeer onaangenaam was en is voor de reizigers, scholieren en ouders.” (Lees verder onder de foto)

De stelplaats in Ieper.© Thijs Pattyn

LEES OOK. “We hadden dit voorspeld”, en toch komt pak leerlingen te laat aan op school: “De eerstejaartjes raakten in paniek”

Ouders willen meer dan excuses. “Na maanden van problemen is het geduld en begrip op bij veel ouders”, zegt Lindsey Cottenie, mama van Matiez (12) die van Zonnebeke naar het VTI van Ieper reist. “We worden niet gehoord: de vele klachten sust De Lijn met standaard mails, maar de ellende blijft.” “Zeker in examenperiodes kunnen we deze extra stress missen als kiespijn”, stelt Evelien Bouckaert. Haar dochters Ayse (15) en Zyenne (12) nemen vanuit Beselare de bus naar Ieper. “De laatste tijd rijden de bussen meer niet dan wel. We betalen een duur busabonnement terwijl we zelf onze kinderen naar school moeten voeren.” (Lees verder onder de foto)

Lindsey Cottenie (links), Koen Meersseman en Evelien Bouckaert aan de stelplaats in Ieper.© Thijs Pattyn

Zonnebeke vraagt nu een compensatie voor de inwoners. “Want schoolgaande kinderen krijgen van de gemeente een tussenkomst van 25% in het Buzzy Pazz-abonnement.” Een voorstel met steun van de oppositie. “Er is zodanig bespaard dat bussen massaal uitvallen, omdat ze te oud en versleten zijn of er geen wisselstukken meer bestaan”, aldus Hannelore Blondeel, kopvrouw bij Voor Zonnebeke.

“De laatste tijd rijden de bussen meer niet dan wel. We betalen een duur busabonnement terwijl we zelf onze kinderen naar school moeten voeren”

Evelien Bouckaert

Moeder van twee schoolgaande kinderen

Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus, ziet het fenomeen ook in Antwerpen en Mechelen. “De Lijn heeft moeite om bussen rijvaardig te houden en moet meer middelen krijgen”, zegt hij. “Omdat de tijd tussen de aanbesteding en levering van een nieuwe bus tot twee jaar kan duren, is een oplossing nodig op korte termijn.”

Gevaarlijk

Ook Meersseman wil meteen extra bussen. “Eventueel via onderaanneming, bovenop de beloofde herstellingen want de jeugd heeft nood aan ruimte. Transport van varkens wordt strenger gecontroleerd dan vervoer van drummende kinderen op de bus, wat leidt tot gevaarlijke situaties. We laten het er niet bij.”

Meersseman wil extra bussen om kinderen meer ruimte te geven.© Thijs Pattyn

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen