Direct naar artikelinhoud
criminaliteit

"Brussel-Noord is een kutplek": Flixbus is dieven en criminelen beu

Een Flixbus aan Brussel-Noord.Beeld Thomas Legreve

Chauffeurs van de internationale busmaatschappij Flixbus klagen over dieven die aan de haal gaan met de bagage van reizigers en hen op de koop toe bedreigen. De lokale politie werkt aan een actieplan, maar wijst ook op de verantwoordelijkheid van Flixbus zelf. 

"Het is daar één grote roversbende", zei de Nederlandse Flixbus-chauffeur Ron Weerman in Het Nieuwsblad. "Groepen criminelen staan ons op te wachten om busreizigers te beroven en bagage te stelen."

"Van een grote bende is niet echt sprake, maar we weten wel van zakkenrollers, die vaak bekend zijn bij onze politiemensen en die daar rondhangen", zegt de woordvoerder van politiezone Brussel-Noord. "Ze staan te wachten tot de bagage wordt uitgeladen en proberen dan hun slag te slaan."

De eerste chauffeur die we aanspreken aan de vertrekplaats aan station Brussel-Noord  staat klaar om met zijn bus naar Parijs te rijden. Hij kent het probleem maar al te goed.

"Ik weet wel wie mijn passagiers zijn, maar soms is het heel druk en profiteert zo'n dief ervan om een valies uit de kofferruimte te nemen", zegt Oualid Jidar. "Je merkt het pas als je in Keulen bent en passagiers zien dat hun bagage ontbreekt. En dan zijn er nog de migranten die zich in de bussen naar Engeland verstoppen. Brussel-Noord is een kutplek voor ons."

'Soms is het heel druk en profiteert een dief ervan om een valies uit de kofferruimte te nemen'
Buschauffeur Oualid Jidar

Een maand geleden maakte Jidar het mee dat een man uit Guinée zich onder zijn bus had verstopt en verpletterd raakte. De 20-jarige werd vorige week begraven. Een jaar eerder gebeurde hetzelfde.

"Een drama", zegt Jidar. "Maar de dieven die bagage stelen zijn geen transitmigranten die hier in het station verblijven en naar Engeland willen."

Ook de lokale politie stelt dat de twee problemen geen verband met elkaar hebben. De lokale politie werkt aan een actieplan, zoals een flyeractie om reizigers te waarschuwen voor zakkenrollers.

'Ik kwam van Parijs. Toen ik in Brussel–Noord afstapte, was mijn bagage weg.'
Paula, frequente Flixbus-reiziger

"Brussel is de hemel"

Paula (68) heeft het ook al meegemaakt. Al 30 jaar gaat ze meerdere keren per jaar met de bus naar een Europese bestemming. "Ik kwam van Parijs. De bus stopte eerst in Brussel-Zuid, waar mensen afstapten. Toen ik in Brussel–Noord afstapte, was mijn bagage weg."

Het probleem beperkt zich met andere woorden niet tot Brussel-Noord. Zelfs niet tot Brussel. Dat zeggen verschillende buitenlandse toeristen die we aanspreken aan de opstapplaats aan het Noordstation.

"Pickpockets zijn overal een probleem", zegt het Poolse koppel Patryk en Marika. "Ik kom net van Parijs, en daar is de opstapplaats gewoon een stort", zegt Michael Moren uit het Verenigd Koninkrijk. "Brussel is de hemel in vergelijking daarmee." 

'Flixbus moet zijn bussen zelf beveiligen'
Politiezone Brussel-Noord
De Brit Michael Moren, net aangekomen uit Parijs met een Flixbus.Beeld Thomas Legreve

Voor Flixbus is de veiligheid van de passagiers alvast "een topprioriteit". "We hopen dat we kunnen blijven samenwerken met de lokale autoriteiten van Schaarbeek voor meer zichtbare aanwezigheid van de politie ter plekke", zegt woordvoerder Nina Göbbels.

Daar denkt de lokale overheid enigszins anders over. "We kunnen niet permanent twee agenten ter beschikking stellen om daar aanwezig te zijn", zegt de woordvoerder van de lokale politie. "Flixbus moet zijn bussen zelf beveiligen."

Internationaal busstation

De Schaarbeekse burgemeester Bernard Clerfayt (DéFI) had naar eigen zeggen onlangs een onderhoud waarin de Duitse busorganisatie zich daar ook toe verbond. Volgens Flixbus lopen er onderhandelingen met een aantal private bewakingsfirma's. 

Bij elk incident aan Brussel-Noord herhaalt Flixbus zijn vraag voor een volwaardig station voor internationaal busverkeer in Brussel. Ook nu weer.

Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) bestelde daar al in 2016 een studie over. De meest haalbare optie zou zijn om in Brussel-Noord een wacht- en controleruimte in te richten in de kelders van het CCN-gebouw waar ook De Lijn een plek heeft, maar daarover lopen nog onderhandelingen met de verschillende eigenaars.

"In de tussentijd werken we aan een tijdelijke oplossing voor de Flixbussen", zegt de woordvoerder van Smet. "Misschien kunnen ze over enkele weken naar een plek in de buurt van het station met meer sociale controle, meer ruimte en meer licht, zodat het er veiliger is." 

Een Flixbus op een wachtplek in de Noordwijk.Beeld Thomas Legreve