YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
17
TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
-
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
Meta Platforms heeft Brussel aangeboden om de maandelijkse abonnementskosten voor een reclamevrij Facebook en Instagram bijna te halveren van 9,99 euro naar 5,99 euro. Op die manier wil het Amerikaanse socialemediabedrijf zorgen rond privacy en eerlijke concurrentie wegnemen, heeft een advocaat van Meta gezegd tijdens een hoorzitting bij de Europese Commissie. -
Kinderen starten later met sociale media, maar krijgen eerder een smartphone
Kinderen beginnen op iets latere leeftijd met sociale media zoals Tiktok en Snapchat dan twee jaar geleden, maar krijgen gemiddeld iets eerder hun eerste smartphone. Dat blijkt uit Apenstaartjaren, een tweejaarlijks onderzoek naar mediagebruik bij kinderen en jongeren. -
-
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Deense artiest heeft op Spotify miljoenen fans, justitie gelooft daar niets van en klaagt hem aan
Een man uit Denemarken wordt beschuldigd van grootschalige oplichting via streamingplatformen als Spotify en Apple Music. De man zou honderden duizenden euro’s hebben verdiend door de diensten te laten denken dat miljoenen mensen naar zijn muziek luisterden. De Deense justitie vermoedt dat hij de boel voor de gek houdt met ‘ongeautoriseerde technieken’ en eist een gevangenisstraf. Niet eerder is iemand aangeklaagd wegens betrokkenheid bij ‘fake streams’. -
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
-
Independer
Mega maakt de stap naar de telecommarkt en wil daar prijsbreker zijn: slaagt het in dat opzet?
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
Muziek van sterren als Billie Eilish en Harry Styles terug op TikTok na deal met muzieklabel UMG
Muziek van Taylor Swift was al terug te horen op TikTok, maar liedjes van andere grote namen als The Weeknd, U2 en Billie Eilish bleven weg nadat onderhandelingen tussen het sociaal netwerk en muzieklabel Universal Media Group (UMG) eind januari afsprongen. Donderdag kondigen beide bedrijven aan dat ze een nieuwe overeenkomst hebben gesloten. -
News Corp sluit deal met OpenAI over gebruik mediapublicaties
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen