© Jg

Opnieuw pleidooi voor ondergrondse Ring Runkst: "leefbaarheid gaat er zichtbaar op achteruit"

Marc Schepers, kandidaat-burgemeester van sp.a-Groen in Hasselt, wil de Grote Ring laten zakken en overkappen tussen de spoorwegbrug en de Sint-Truidersteenweg. “Daarmee worden de ‘Witte wijk’ en Runkst weer één”, zegt Schepers. Zijn voorstel is een afgestofte versie van de langetermijnmaatregelen die enkele jaren geleden in de mobiliteitsstudie Hasselt-Genk waren opgenomen. “We willen dat het er ook effectief komt”, zegt Schepers.

Dirk JACOBS

“Dagelijks tellen we 125.000 verplaatsingen op de Singel. We stellen bovendien vast dat het verkeer er steeds vaker vastloopt, waardoor de leefbaarheid voor de omwonenden er zichtbaar op achteruit gaat”, oordeelt Schepers. “Ongeveer een kwart van de Singel loopt dwars door Runkst, het drukst bevolkte gebied, met meer dan 10.000 mensen. En daarom willen we dat er één lange sleuf komt vanaf de spoorwegbrug tot aan de Sint-Truidersteenweg. Die kan dan overkoepeld worden, zodat bovenop een groene verbinding tussen beide wijkdelen kan ontstaan. En alleen het lokale verkeer zou dan bovengronds op een langsweg naast die tunnel kunnen rijden. Dit heeft een positief effect op de doorstroming, maar verbetert ook de leefbaarheid in de ‘Witte wijk’. Die zit nu geprangd tussen de Grote Ring en de autosnelweg. Het zou veel beter zijn voor de mensen die daar wonen om de Grote Ring ondergronds te leggen en de wijk ruimtelijk te verbinden met Runkst. Dit creëert mogelijkheden voor veiliger en duurzamer lokaal verkeer en er kunnen pleinen en groene ruimtes komen, al dan niet in combinatie met voorzieningen voor sport en vrije tijd.”

Niet nieuw

© BELGA

De ondertunneling van een kwart van de Grote Ring van Hasselt is niet compleet nieuw. Het plan staat ingeschreven als een termijnmaatregel in het mobiliteitsplan Hasselt-Genk. “Het is tijd om een volgende stap te zetten, want nu is het hele plan ondergesneeuwd bij de minister en dus ook bij AWV”, zegt Schepers. “We moeten voorkomen dat het plan op de lange baan wordt geschoven. En als er miljarden belastinggeld zijn om in Antwerpen overkappingen te bouwen, dan moet er ook een fractie van dat geld beschikbaar zijn voor de leefbaarheid van een groot gedeelte van Hasselt en de verkeerscirculatie op één van de drukste plekken van Limburg.”

“Het klopt dat dit idee in het streefbeeld staat”, bevestigt woordvoerder Veva Daniëls van AWV. “Maar tegelijk staat het niet in het investeringsprogramma voor de nabije toekomst.”

“Om de vraag van Marc Schepers als kandidaat-burgemeester kracht bij te zetten, zal ik ze ook in het parlement aan minister Ben Weyts (N-VA) stellen”, zegt Rob Beenders (sp.a). “We moeten Vlaams belastinggeld naar Limburg blijven halen. Vandaag zijn die verhoudingen al scheef getrokken en daarom moeten we belangrijke projecten als dit onder de aandacht plaatsen.”